پایگاه خبری اسنانیوز - آخرين عناوين فرهنگی :: نسخه کامل http://asna-alborz.ir/culture Sat, 21 Jan 2017 09:54:56 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://asna-alborz.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری اسنانیوز http://asna-alborz.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری اسنانیوز آزاد است. Sat, 21 Jan 2017 09:54:56 GMT فرهنگی 60 تحصیل 522 دانشجوی غیرایرانی در رشته‌های زبان فارسی دانشگاه‌های کشور/ اولین آزمون مهارتی زبان فارسی سال آینده برگزار می‌شود http://asna-alborz.ir/vdcdjk0f.yt0zz6a22y.html به گزارش اسنا، حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در همکاری‌های ملی و بین‌المللی در اولین گردهمایی مدیران گروه‌های زبان و ادبیات فارسی و ایران‌شناسی دانشگاه‌ها و مراکز علمی خارج از کشور که هم اکنون در دانشگاه علامه طباطبایی در حال برگزاری است، گفت: امروزه یکی از ضروری‌ترین فعالیت‌های وزارت علوم توجه به دیپلماسی علمی در رأس آن توسعه زبان و ادبیات فارسی در اقصی نقاط جهان قرار دارد. وی افزود: اگرچه تلاش همه ما آن است که ما مهم‌ترین یادگار و هویت خود و میراث بصری را پایدار نگه داریم با همتی دو چندان و تلاشی هزار باره می‌خواهد تا آنچه که استحقاق این زبان و ادب است برآورده‌ سازیم. سالار آملی با اشاره به دو گروه همکار برای توسعه زبان، ادبیات فارسی و ایران‌شناسی در دانشگاه‌های دنیا اظهار داشت: اولین گروه وزارت متبوع است که با همت مسئولان و دلسوزان دیروز و امروز به جریان افتاده و امروزه گسترش زبان فارسی را در بیش از 51 کرسی در 31 کشور دنیا پوشش داده‌ایم و 3 هزار و 636 دانشجو (از جمله 620 دانشجوی دکتری) در بستر آموزشی و تربیت خود رشد می‌دهند. وی افزود: دومین گروه به همت ایران دوستان، فارسی زبانان و نخبگان دانشگاه‌های دنیا برپاست که در هدایت، حمایت و راهبرد گسترش زبان فارسی نقش دارند. قائم مقام وزیر علوم با بیان اینکه تعداد این کرسی‌ها نزدیک به 200 مورد است اظهار داشت: هزاران دانشجو در این کرسی‌ها تحصیل می‌کنند و البته نباید فراموش کرد که در داخل کشور و در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی ایران حدود 522 دانشجوی غیرایرانی در رشته‌های زبان فارسی و ایران‌شناسی حضور دارند. به گفته وی از این تعداد 90 نفر در مقطع کارشناسی، 270 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 162 نفر در مقطع دکتری مشغول به تحصیل هستند. سالار آملی عنوان کرد: از مسئولان گروه‌های زبان ادبیات فارسی ایران‌شناسان گروه دوم برای همفکری انسجام بیشتر ارائه گزارش کشوری و بحث و بررسی دعوت کرده ایم و خوشبختانه با پاسخ مثبت 168 نفر از این افراد مواجه شدیم اما متأسفانه به خاطر محدودیت ظرفیت‌ها تنها 81 نفر از آنان را در جمع خود داریم. وی افزود: در این نشست به غیر از گزارش‌های کشوری محورهای مهمی به بحث و نظرخواهی گذاشته می‌شود از جمله اینکه بعد از حدود یکسال تلاش استادان دانشگاه‌ها آزمون استاندارد زبان فارسی آماده ارائه و کسب نظر متخصصان می‌شود. سالار آملی گفت: انتظار می رود در سال 1396 اولین آزمون مهارتی زبان فارسی تحت عنوان امتحانات آمسا برگزار شود. قائم مقام وزیر علوم بیان کرد: بازنگری و تدوین سرفصل‌های درسی و منابع آموزشی کرسی‌های خارج از کشور مبحث دیگری است که به آن پرداخته می شود. وی یادآور شد: امروز از سه نفر برگزیده‌ای که بیشترین نقش را در توسعه زبان و ادبیات فارسی، ایران‌شناسی در سطح دنیا داشته است تقدیر و تجلیل می‌شود. انتهای پیام/ ]]> فرهنگی Tue, 17 Jan 2017 08:50:54 GMT http://asna-alborz.ir/vdcdjk0f.yt0zz6a22y.html مشاهیر استان البرز غریب هستند حتی در نامگذاری تقاطع غیر هم سطح http://asna-alborz.ir/vdcipwaz.t1auu2bcct.html به گزارش اسنا، دکتر حسین عسگری البرز پژوه و محقق دانشگاه در یادداشتی با این مضمون که مشاهیر استان البرز غریب هستند حتی در نامگذاری تقاطع غیر هم سطح، مطرح کرد: تقاطع غیر هم سطح مهرویلا با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در کلان شهر کرج گشایش یافت. از ویژگی های این پروژه، روان سازی ترافیک در هسته مرکزی شهر و جنوب شهر و اتوبان کرج - قزوین است. پیش از افتتاح پروژه از سوی مسئولان شهری، نام جناب محتشم کاشانی برای آن برگزیده شد. با تقارن زمانی مرحله پایانی این طرح با درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، مسئولان شهری کرج تصمیم به تغییر آن به نام مرحوم تازه درگذشته گرفتند. در نهایت روز افتتاح هم خیلی معلوم نشد که کدام نام بر آن تقاطع، پایدار شده است.  با احترام و ادب فراوان به این دو بزرگ که یکی شاعر پارسی‌ گوی قرن دهم هجری قمری و از مهمترین شاعران مرثیه ‌سرای شیعه و خالق ترکیب ‌بند «باز این چه شورش است» و دیگری که رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام و یار صدیق امام راحل و مقام معظم رهبری است. سخن در این است که چرا این مکان و دیگر مکان های عمومی استان البرز همچنان با نام مشاهیر و مفاخر استان البرز قهر هستند. مگر نه این که فرهنگ و تاریخ این استان مملو از چهره های دینی، علمی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی برخوردار از شهرت ملّی و فراملّی است.تاریخ هر ملتی شناسنامه آن ملت است و هر موجود بی شناسنامه، گمنام و بی اعتبار است. بر همین مبنا دانستن و داشتن هویت و تاریخ، از بایسته های زندگی انسان است. باید دانست که هر ایرانی از میراث گذشته خود بهره می برد و اندوخته ای برای آیندگان بر جای می گذارد. لازمه داشتن یک نگرش جامع در مباحث مربوط به فرهنگ و هویت، شناخت عمیق و دقیق پیشینه تاریخی مناطق مختلف ایران عزیز است.در این میان معرفی و آشنایی با مشاهیر و تاریخ دیرپا و کهن استان البرز به عنوان بخشی از گستره جغرافیایی میهن پهناورمان، می تواند نقش اساسی در بازسازی و شناخت گوشه هایی از تاریخ غنی این سرزمین کهن داشته باشد. در استان البرز که سرزمینی به پهنای تاریخ است، آثاری متعلق به هزاره هفتم پیش از میلاد مسیح تا دوره های جدیدتر اسلامی یافته شده است. براساس آیین نامه نامگذاری شهرها، خیابان ها، اماکن و مؤسسات عمومی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، در نامگذاری ها علاوه بر توجّه به شخصیت ‌های ملّی و قهرمانان، به شخصیت ‌های محلّی هر منطقه نیز باید توجّه شود. پرسش اساسی از مسئولان شهری و فرهنگی استان این است که چرا نام این مشاهیر که تنها بخشی از داشته های استان البرز در حوزه مفاخر و مشاهیر است همچنان در غربت به سر می برند.چهره هایی همانند: جلال آل احمد مصلح اجتماعی و نویسنده شهیر ایرانی *آیت ‌الله شیخ مرتضی دیزانی طالقانی فقیه عارف و استاد حوزه علمیه نجف اشرف *حاسب کرجی ریاضی ‌دان و آب شناس فرهیخته ایرانی در قرن چهارم هجری قمری *آیت ‌الله شیخ محمّدتقی برغانی مشهور به شهید ثالث از فقیهان قرن سیزدهم هجری قمری و نویسنده مجموعه ۲۴ جلدی منهج الاجتهاد *سرلشکر شهید ولی ‌الله فلاحی رییس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران*پروفسور ابوالقاسم غفاری دانشمند حوزه علوم ریاضی، فیزیک و صنعت فضا  که در ماموریت فرود بشر بر کره ماه مشارکت علمی داشت*آیت ‌الله شیخ محمّدصالح برغانی بنیانگذار مدرسه علمیه صالحیه قزوین و صاحب ۳۰۰ عنوان اثر در علوم اسلامی و کسی که بارها در حضور فتحعلی شاه قاجار مسئله ولایت فقها را مطرح کرد*آیت ‌الله سید ابوالحسن رفیعی طالقانی استاد حکمت و فلسفه حضرت امام خمینی (ره)؛ دکتر محمود نجم ‌آبادی پزشک نامداری که طب اسلامی و ایرانی را که هزار سال به فراموشی سپرده شده بود را احیا کرد*صاحب بن عباد طالقانی وزیر دانشمند و پرهیزگار سلسله شیعی آل بویه؛ ملا نعیمای طالقانی فیلسوف دوره صفوی و حافظ کتب شیعی در حمله افغان‌ ها به اصفهان *ابراهیم بوذری خوشنویس کتیبه آرامگاه سعدی و دروازه قرآن شیراز؛ مرحوم پرویز کلانتری از نقاشان صاحب سبک معاصر و طراح یکی از تمبرهای منتشر شده از سوی سازمان ملل متحد*آیت الله آقاحسن نجم‌ آبادی ساوجبلاغی فقیه نامدار و گزینه مرجعیت عامه شیعه پس از وفات شیخ مرتضی انصاری*آیت الله آقاحسین نجم ‌آبادی تهرانی فقیه و متکلّم معاصر و استاد فقیه فرهنگبان آیت الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی*آیت الله حاج شیخ هادی نجم ‌آبادی روحانی نواندیش، آزادی خواه و قرآن پژوه عقل گرای روزگار قاجار و مربی و زمینه ساز فکری جنبش مشروطه خواهی ایرانیان*استاد غلامحسین درویش خان از استادان برجسته موسیقی سنّتی ایران که پیش درآمد موسیقی ایرانی از ابتکارات او است*درویش عبدالمجید طالقانی خوشنویس مشهور روزگار صفوی که خط شکسته نستعلیق را به کمال رساند*استاد غلامحسین امیرخانی استاد مسلّم و اثرگذار هنر خوشنویسی ایران*استاد جمشید امینی از شاگردان شناخته شده کمال الملک و مبتکر رشته هنری نقاشی بر قالی*دکتر شهید ابراهیم حشمت مرد شماره دو نهضت جنگل و همرزم میرزا کوچک خان*استادان سیّد حسین و سید حسن میرخانی بنیانگذاران انجمن خوشنویسان ایران*مرحوم پروفسور سیف ‌الدین نجم ‌آبادی پژوهشگر برجسته زبان‌ شناسی، ایران شناس و استاد برجسته دانشگاه هیدلبرگ آلمان*آیت الله شیخ علی ‌پناه اشتهاردی، از مجتهدان و مدرسان نامدار حوزه علمیه قم.انتهای پیام/ ]]> فرهنگی Mon, 16 Jan 2017 10:53:48 GMT http://asna-alborz.ir/vdcipwaz.t1auu2bcct.html اولین یادواره شهدای جهان وطن برگزار می شود http://asna-alborz.ir/vdciv5az.t1auq2bcct.html به گزارش اسنا، اولین یادواره جهان وطن با سخنرانی شاهین سپهری فرمانده قرارگاه جهادی تداوم دفاع برگزار می شود.مداحی این مراسم را حاج میثم مطیعی و سید صداق موسوی بر عهده دارند.این مراسم روز جمعه 24 دی ماه همزمان با اقامه نماز مغرب و عشاء در مجموعه هیئت انصار امام کرج به نشانی؛ میدان والفجر، بلوار سرداران شرقی برگزار می شود.انتهای پیام/ ]]> فرهنگی Wed, 11 Jan 2017 09:41:38 GMT http://asna-alborz.ir/vdciv5az.t1auq2bcct.html دعایی سفارشی برای پرداخت بدهی http://asna-alborz.ir/vdch6knz.23nvmdftt2.html به گزارش اسنا، سی‌امین دعا از صحیفه سجادیه، با پرداختن به موضوع یاری‌خواستن از خدا برای پرداخت بدهی در ۶ فراز تنظیم شده‌ است. در این گزارش می‌خوانیم که: * امام سجاد(ع) از اندوه و دل‌نگرانی بدهکاری به خدا پناه می‌برد.*  آن حضرت برای رهایی از ذلت، وامداری در زندگی و پیامدهای آن در آخرت، از خداوند می‌خواهد مالی سرشار یا مالی به اندازه و پیوسته به او عطا کند.* از اسراف بپرهیزیم و با بخشش و میانه‌روی در مخارج، زندگی را سامان دهیم.* دنبال روزی حلال و انفاق در کار نیک باشیم.*  از خدا بخواهیم مالی را که موجب خودبزرگ‌بینی، ستم و گردنکشی ما می‌شود، از ما بستاند.وَ کانَ مِنْ دُعَائِهِ علیه‌السلام فِی الْمَعُونَةِ عَلَی قَضَاءِ الدَّینِ:دعای آن حضرت در یاری‌خواستن از خدا برای پرداخت وام:اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ هَبْ لِی الْعَافِیةَ مِنْ دَینٍ تُخْلِقُ بِهِ وَجْهِی، وَ یحَارُ فِیهِ ذِهْنِی، وَ یتَشَعَّبُ لَهُ فِکرِی، وَ یطُولُ بِمُمَارَسَتِهِ شُغْلِیبارالها بر محمد و آلش درود فرست، و مرا عافیت بخش از وامی که آبرویم را بریزد، و ذهنم را پریشان کند، و فکرم را پراکنده سازد، و شغلم در علاج و چاره آن به طول انجامد.‌وَ أَعُوذُ بِک، یا رَبِّ، مِنْ هَمِّ الدَّینِ وَ فِکرِهِ، وَ شُغْلِ الدَّینِ وَ سَهَرِهِ، فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَعِذْنِی مِنْهُ، وَ أَسْتَجِیرُ بِک، یا رَبِّ، مِنْ ذِلَّتِهِ فِی الْحَیاةِ، وَ مِنْ تَبِعَتِهِ بَعْدَ الْوَفَاةِ، فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَجِرْنی مِنْهُ بِوُسْعٍ فَاضِلٍ أَوْ کفَافٍ وَاصِلٍ.ای پروردگارم، از غصه وام و اندیشه در آن، و از دلی مشغولی به مسئله قرض و بی‌خوابی‌اش به تو پناه می‌برم، پس بر محمد و آلش درود فرست، و مرا از زحمت و مشقت وام پناه ده، و‌ ای پروردگار من، از ذلّت قرض در این چند روز زندگی، و از وبال آن پس از مرگ به تو پناه می‌برم، پس بر محمد و خاندان او درود فرست، و مرا به ثروت سرشار، یا زندگی توأم با کفاف از آن پناه ده.اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ احْجُبْنِی عَنِ السَّرَفِ وَ الِازْدِیادِ، وَ قَوِّمْنِی بِالْبَذْلِ وَ الِاقْتِصَادِ، وَ عَلِّمْنِی حُسْنَ التَّقْدِیرِ، وَ اقْبِضْنِی بِلُطْفِک عَنِ التَّبْذِیرِ، وَ أَجْرِ مِنْ أَسْبَابِ الْحَلَالِ أَرْزَاقِی، وَ وَجِّهْ فِی أَبْوَابِ الْبِرِّ إِنْفَاقِی، وَ ازْوِ عَنِّی مِنَ الْمَالِ مَا یحْدِثُ لِی مَخِیلَةً أَوْ تَأَدِّیاً إِلَی بَغْی أَوْ مَا أَتَعَقَّبُ مِنْهُ طُغْیاناً.بارخدایا بر محمد و آلش درود فرست، و مرا از اسراف و زیادی‌خواهی بازدار، و به بخشش و انتخاب میانه روی سامان ده، و اندازه نگاه‌داشتن نیکو را به من بیاموز، و مرا به لطف خود از ولخرجی حفظ کن، و روزیم را از راه‌های حلال روانه ساز، و خرج کردن مالم را متوجه برنامه‌های خیر فرما، و ثروتی که مرا به کبر و خودبینی آلوده کند، یا به ستم بکشاند، یا از مرز عبادت و ادب درگذراند از من دور کن.اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَی صُحْبَةَ الْفُقَرَاءِ، وَ أَعِنِّی عَلَی صُحْبَتِهِمْ بِحُسْنِ الصَّبْرِ وَ مَا زَوَیتَ عَنِّی مِنْ مَتَاعِ الدُّنْیا الْفَانِیةِ فَاذْخَرْهُ لِی فِی خَزَائِنِک الْبَاقِیةِبار خدایا، رفاقت و مصاحبت با فقیران را محبوب من قرار ده، و در نشست و برخاست با آنان مرا به صبر نیکو یاری ده، و آنچه را از متاع نابودشدنی دنیا از من گرفتی همان را در خزانه‌های پایدارت برایم ذخیره کن،وَ اجْعَلْ مَا خَوَّلْتَنِی مِنْ حُطَامِهَا، وَ عَجَّلْتَ لِی مِنْ مَتَاعِهَا بُلْغَةً إِلَی جِوَارِک وَ وُصْلَةً إِلَی قُرْبِک وَ ذَرِیعَةً إِلَی جَنَّتِک، إِنَّک «ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ»، وَ أَنْتَ الْجَوَادُ الْکرِیمُ.و آنچه از توشه ناچیز دنیا به من داده‌ای، و هر متاعی از آن که در همین دنیا به من عطا فرموده‌ای وسیله رسیدن به جوار خود، و پیوستن به مقام قرب، و سبب رسیدن به بهشت قرار ده؛ زیرا که تو صاحب فضل بزرگ، و بخشنده کریمی.انتهای پیام/ ]]> فرهنگی Wed, 11 Jan 2017 08:48:21 GMT http://asna-alborz.ir/vdch6knz.23nvmdftt2.html برای افزایش انگیزه و اراده چه کنیم؟ http://asna-alborz.ir/vdcene8z.jh87ni9bbj.html به گزارش اسنا،  اراده قوی به عنوان پادزهر در مقابل تنبلی و به تعویق انداختن کارها عمل می کند و یکی از ویژگی های افراد موفق محسوب می شود. بنابراین اهمیت این موضوع بر همگان روشن است ولی شاید این سوال در ذهن شما شکل گرفته باشد که به راستی راهکارهای تقویت اراده چیست؟ لاله شهیدی دکتری روانشناسی عمومی و مشاور نوجوان و خانواده در این خصوص بیان کرد: قدرت اراده و انضباط می تواند زندگی فرد را متحول کند و سبب تقویت قدرت درونی اش برای کسب موفقیت و رسیدن به اهدافش شود. وی در خصوص راه های تقویت اراده اظهار داشت: یکی از این راه ها تعیین هدف برای انجام هر کار است. هدف باید واضح، روشن، قابل اجرا و مطابق با توانایی فرد باشد. این مشاور نوجوان و خانواده با بیان اینکه افراد باید استعدادهای درونی خودشان را کشف کنند، عنوان کرد: یادداشت برنامه های روزانه و اولویت بندی کارها نیز سبب افزایش اراده می شود. شهیدی تصریح کرد: همچنین داشتن خودگویی و تلقین های مثبت توانایی انجام کارها را به طور چشمگیری افزایش می دهد. وی توصیه کرد: افراد باید کارهای سخت و دشواری را که تصور می کنند انجام آن برایشان غیر ممکن است، به گام های کوچک تقسیم و به ترتیب به آن ها رسیدگی کنند. این دکتری روانشناسی عمومی در خصوص تمرینات تقویت اراده افزود: مشارکت و کمک کردن به والدین در اموری که فرد به طور طبیعی از انجام آن ها شانه خالی می کند، با وجود آنکه شخص تمایلی به پرداختن به این فعالیت ها ندارد، سبب شکل گیری اراده قوی می شود؛ مانند مقاومت در برابر تمایلات مثبت مثل خوردن غذای مورد علاقه یا ایستادگی در برابر استفاده بیش از حد از فضای مجازی و اینترنت. شهیدی عنوان کرد: کوهنوردی نیز یکی از ورزش هایی است که روحیه صبر در برابر سختی ها و مشکلات را در فرد افزایش می دهد.  وی یادآور شد: انجام به موقع فرایض دینی، چشم پوشی کردن از خواسته خود و انفاق کردن به دیگران نیز سبب تقویت اراده می شود. البته لازم است هر روز ذهن را متمرکز یک تغییر کنیم و یک به یک این تحولات را به مرحله اجرا در آوریم. این مشاور نوجوان و خانواده اظهار داشت: خواب خوب و کافی به داشتن روان سالم و اراده قوی کمک می‌کند. از این رو، افراد خسته قدرت تصمیم گیری و کنترل امور را از دست می دهند. وی عادت های کوچک اما نیرومند مانند استحمام به موقع یا مسواک زدن را برای افزایش اراده مفید خواند و گفت: انجام روزانه 10 دقیقه مراقبه و تمرکز روی یک موضوع معنوی خاص از دیگر راهکارهای تقویت اراده محسوب می شود. شهیدی تصریح کرد: گاهی نیز ایجاد تنوع و شکستن عادات معمول در زندگی روزانه و شخصی برای افزایش اراده ضروری است. وی توصیه کرد: افراد باید برای پبشرفت های هرچند کوچک خود، پاداش هایی در نظر بگیرند که این امر اراده آن ها را برای ادامه مسیر تقویت می‌کند. این مشاور نوجوان و خانواده با بیان اینکه پیش بینی موانع و برنامه ریزی برای رفع آن ها، تقویت اراده را به همراه دارد، یادآور شد: صبر در برابر مشکلات و سختی ها در مسیر رسیدن به اهداف نیز سبب تقویت اراده می شود. انتهای پیام/ ]]> فرهنگی Wed, 11 Jan 2017 08:43:05 GMT http://asna-alborz.ir/vdcene8z.jh87ni9bbj.html دلنوشته تاثیرگذار مادر شهید برای فرزندش + دست‌خط http://asna-alborz.ir/vdcdoo0f.yt0zk6a22y.html به گزارش اسنا، دستنوشته مادر شهید مصطفی احمدی روشن برای فرزندش به مناسبت سالگرد شهادت این دانشمند هسته ای منتشر می شود.   در این دستنوشته مادر شهید احمدی روشن نوشته است: «مادری آخر هفته که میشه منتظرم زنگ بزنی و صورت قشنگت را از پشت آیفون ببینم. قرارمون این بود که جمعه ها خونه یاشم. یادت که نرفته عزیزم! حساب هفته هایی که نیومدی از دستم رفته... خیلی دوست دارم مادر، خیلی دلم برات تنگ شده مادرت»     مصطفی احمدی روشن، دانشمند جوان هسته ای کشورمان در ۲۱ دی ماه سال ۹۰ و در ادامه ترورهای دانشمندان کشورمان توسط نیروهای دشمن، در میدان گل نبی تهران ترور شد و به شهادت رسید.انتهای پیام/ ]]> فرهنگی Tue, 10 Jan 2017 16:03:59 GMT http://asna-alborz.ir/vdcdoo0f.yt0zk6a22y.html بازخوانی نامه ای تاریخی از استان البرز درباره آیت الله هاشمی رفسنجانی http://asna-alborz.ir/vdcb5ab8.rhbgspiuur.html به گزارش اسنا، یکی از نامه‌های مهم و تاریخی دکتر محمّد مصدق نخست‌وزیر نهضت ملّی ایران، درباره سرگذشت فلسطین است. این نامه در ۱۱‏‎ ‎آذر ۱۳۴۳ از روستای احمدآباد از توابع استان البرز (تبعیدگاه و مدفن مصدق) خطاب به شیخ مصطفی رهنما بنیان‌گذار حزب وحدت مسلمین نوشته شده است. دکتر مصدق در این نامه، مبلغی پول را برای خرید کتاب «سرگذشت فلسطین یا کارنامه سیاه استعمار» ترجمه مرحوم آیت‌الله علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی و توزیع آن در بین علاقه‌مندان اختصاص داده است.‏‏در این نامه آمده است: «از کتاب سرگذشت فلسطین بسیار استفاده نمودم و حیفم آمد که این کتاب در گوشه‌ای بماند و مورد استفاده قرار نگیرد. این است که چک ناقابلی را تقدیم می‌کنم که بتوانید از آن بیشتر ابتیاع فرمایید و آن را در معرض استفاده عموم قرار دهید.» کتاب «القضیه الفلسطینیه یا سرگذشت فلسطین» نوشته اکرم زعیتر‎ ‎‏(درگذشت ۱۳۷۵ش) سفیر وقت اردن‌ در ایران، تاریخچه فلسطین را از زمانی که یهود شکل گرفته، بیان کرده است. هم اکنون این کتاب در ایران به چاپ ششم رسیده است.‏‎‎‏آیت‌الله ‌‌هاشمی رفسنجانی در آذر ۱۳۹۲ در دیدار شرکت‌کنندگان در «نشست هم‌اندیشی علمی پژوهشی روز جهانی همبستگی با ملّت فلسطین» در این باره گفته است: «دکتر محمّد مصدق نیز که در سال ۱۳۴۳ش در احمدآباد مستوفی؟ محبوس بود، با مطالعه کتاب سرگذشت فلسطین گفت که از آن نهایت استفاده را کردم و حیف است که این کتاب در گوشه‌ای بلامطالعه بماند.» گفتنی است احمدآباد مستوفی واقع در شهرستان اسلام‌شهر غیر از احمدآباد مصدق از توابع شهرستان نظرآباد واقع در استان البرز است.‏‏ایشان همچنین در گفتگو با وب‌سایت بنیاد نشر آثار شهید بهشتی در سال ۱۳۹۱ درباره چگونگی ارسال کتاب سرگذشت فلسطین به احمدآباد گفته است: «از اول تا آخر و تا همین امروز هم دیدمان نسبت به اصل موضع دکتر مصدق و مبارزات جبهه ملّی همیشه مثبت بوده است. مبارزه که شروع شد اینها کوتاه آمدند. در انقلاب هم محافظه‌کاری را انتخاب کردند. شاید یک مقدارش هم عقیدتی بود که این نحو مبارزه را قبول نداشتند. آنها هنوز قضیه آقای کاشانی برایشان زنده بود. از‌‌ همان موقع وقتی که آقای کاشانی با آنها‌ اختلاف پیدا کرد، روحانیت بیشتر طرف آقای کاشانی بودند؛ شخصیت‌هایی مثل آیت‌الله خوانساری، آیت‌الله صدر و بزرگان حوزه. من خیلی جوان بودم ولی وقتی که آقای کاشانی قم می‌آمد، قم متحول می‌شد. همه طلبه‌ها جمع می‌شدیم می‌رفتیم استقبال ایشان. هر جا می‌رفت همراهش می‌رفتیم، در خانه مراجع و… اصلاً ایشان برایمان یک قهرمان بود. فداییان هم همین‌ طور نیروهای خیلی حماسه‌سازی بودند. با این اختلاف، آن مسایلمان جدّی شد، ولی مخالفت با دربار و سلطه دربار برایمان همیشه محترم بود. اما اینکه آن کتاب را خودم برای دکتر مصدق فرستاده باشم، یادم نیست. یک آقای شیخ مصطفی رهنما بود که زمانی حزب وحدت مسلمین را تأسیس کرده بود، فقط یک عضو داشت آن هم خودش بود. آدم جالبی است و فکر می‌‌کنم ایشان کتاب را به آقای مصدق داد. او اصلاً مسأله‌‌اش، مساله فلسطین بود و خیلی به این مسأله اهمیت می‌داد. کتابی هم نوشته بود. اولین کتابی هم که من‎ ‎از ایشان خواندم‌‌ همان موقع آمار مسلمان‌های جهان و جهان اسلام را نوشته بودند، مجله‌ای هم مرتّب منتشر می‌کرد و هنوز هم گاهی منتشر می‌کند. بعد از انقلاب هم رفت سراغ مبارزه با بهایی‌ها که مرکزشان در اسرائیل بود. او با سفارت اردن رفیق بود، به خاطر همین مساله فلسطین با اکرم زعیتر که سفیر اردن بود هم رفیق بود، آقای اکرم زعیتر تعدادی از کتاب‌های فلسطین را با پول اتحادیه عرب خرید. گمان می‌کنم دو هزار نسخه از آن کتاب را خرید. او کتاب را نوشته بود به نام القضیه الفلسطینیه. آن ترجمه، تحول بزرگی در مسأله فلسطین بود. چون در ایران کسی اصلاً مسأله فلسطین را نمی‌دانست، یک کتاب کوچک ۵۰، ۶۰ صفحه‌ای در ایران به نام «خطر جهود» بود و همه اطلاعات ما‌‌ همان بود. آیت‌الله کاشانی و طرفدارانشان شعارهایی داده بودند اما اقدامی برای اطلاع‌رسانی صورت نگرفته بود. آن کتاب مهم‌ترین اطلاع‌رسانی آن زمان بود البته هنوز هم آن کتاب طبق اسنادی که زعیتر جمع و خودش منتشر کرد، مهم‌ترین است. شیخ مصطفی به خاطر علاقه‌ای که داشت و با آنها مرتبط بود به آنجا می‌رفت و آقای اکرم زعیتر تعدادی از کتاب‌هایی را که از ما خریده بود در اختیار ایشان گذاشت که در محافل روحانی و جاهایی که ایشان رفت و آمد دارد، بدهد. ایشان هم آدم شجاعی بود، هر جا می‌رفت پخش می‌کرد.(با اینکه این کتاب را رژیم ممنوع کرده بود) حتی برای دکتر مصدق در احمدآباد هم فرستاده یا خودش برده بود. به هر حال دکتر مصدق هم توسط همین آقای شیخ مصطفی چکی فرستاده بود، گمان می‌کنم ۳۰۰ نسخه خریده بود و داده بود به ایشان و رفقای دیگرش و گفته بود هدیه بدهید. برای دکتر مصدق این مسأله خیلی مهم بود. در زمان دربار و شرایطی به آن شکل ‌چنین کتابی منتشر شد؛ به خصوص مقدمه‌اش، متن دکتر مصدق است، مراجعه کنید. بله، در مورد مساله فلسطین همه ما متفق‌القول بودیم. هنوز هم من فکر می‌کنم همین گونه است. اگر اختلافی بود بر سر این بود که با مقاومت و مسلّحانه باید کار کنند یا با کارهایی که ابوعباس و بقیه می‌کنند و از این نوع اختلافات وجود دارد. من فکر می‌کنم مربوط به بعد از سال ۴۰ است. این کتاب سال ۴۰ به بعد منتشر شده است.»‏شیخ مصطفی رهنما (درگذشت ۱۳۹۲) در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس درباره رساندن کتاب سرگذشت فلسطین به دست دکتر مصدق گفته است: «از طریق پسرش دکتر غلامحسین مصدق که در زمان پدرش معاون وزیر راه بود. آدم خوبی بود و بعد از انقلاب هم پیش من می‌آمد. کتاب‌ها و نامه‌ها را می‌دادم به ایشان و برای پدرش می‌برد، منجمله کتاب سرگذشت فلسطین ترجمه آیت‌الله رفسنجانی را دادم به ایشان و گفتم: بده به پدرت که بخواند. دکتر مصدق کتاب را که خوانده بود، آن نامه معروف را به من نوشت که در خیلی از منابع هم چاپ شده… بله، از جمله در کتاب خاطرات آیت‌الله رفسنجانی. ایشان در آن نامه اظهار لطف کرد و برایم پول فرستاد که تعدادی از این کتاب را بخرم و پخش کنم. من یک ‌مقداری خریدم و پخش کردم و مقداری از آن پول را هنوز نخریده‌ام و همین ‌طور مانده!»‏انتهای پیام/ ]]> فرهنگی Mon, 09 Jan 2017 08:13:08 GMT http://asna-alborz.ir/vdcb5ab8.rhbgspiuur.html شباهت ‌ها و تفاوت ‌های جنگ احزاب با وضعیت امروز انقلاب اسلامی http://asna-alborz.ir/vdchvxnz.23nvkdftt2.html به گزارش اسنا، حجت الاسلام  والمسلمین دکتر علی فلاح رفیع مسئول نهاد نمایندگی مقام معظّم رهبری در دانشگاه تربیت مدرّس و عضو هیئت علمی گروه فلسفه و حکمت آن دانشگاه، متولّد شهرستان ساوجبلاغ واقع در استان البرز است. ایشان علاوه بر نگارش چندین جلد کتاب، فصلنامه «فصل تحوّل» با موضوع تحوّل در علوم انسانی را منتشر کرده و هم اکنون دوماهنامه فرهنگی، اجتماعی و خبری «چشمه» را در دانشگاه تربیت مدرّس منتشر می کند. حجت‌الاسلام دکتر فلاح رفیع در یادداشت زیر به تحقّق وعده‌ های الهی همراه با آزمون ‌های سخت و قرار داشتن ملّت ایران در دوراهی انتخاب اشاره کرده و به بررسی شباهت ‌ها و تفاوت ‌های جنگ احزاب با وضعیت امروز انقلاب اسلامی پرداخته است. * سنت الهی در یاری مؤمنانفلسفه تاریخ از نگاه قرآنی بر مبنای سنت الهی است و سنت الهی همواره مبتنی بر اراده خدا در یاری و نصرت مؤمنان است. البته این یاری در سنت الهی همواره پس از امتحانات شدید و سخت رخ داده است. آیات متعددی ازقرآن کریم بر این معنا دلالت و بلکه تاکید دارد؛ «وَکَانَ حَقًّا عَلَیْنَا نَصْرُ الْمُؤْمِنِینَ» (روم 27) نصرت الهی از آن مؤمنان است؛ «إِن تَنصُرُوا اللَّـهَ یَنصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ» (محمّد 7) اگر خداوند را یاری کنید شما را یاری خواهد کرد و قدم هایتان را استوار می سازد.ما در حسن نیت و عزم استوار دولتمردان برای حلّ مشکلات مردم هیچ تردیدی نداریم،ما به تیم مذاکره کننده که در این مدت نهایت تلاش خود را کرده‌اند و زحمت‌های شبانه روزی کشیده‌اند، خدا قوت می‌گوییم و برای آنها دعا می‌کنیم. ملت ایران نیز با تبعیت از مقام معظم رهبری پشتیبان آنها بوده و هست. اما چند نکته را به جد همه دولتمردان و به ویژه تیم مذاکره کننده و بلکه ملت شریف ایران می‌بایست مدنظر قرار بدهیم.اوّل اینکه مؤمنان همواره و به ویژه ملت و دولت ایران هم اکنون در مرز یک انتخاب بزرگ تاریخی قرار دارند؛ انتخاب بین ایمان به یاری خداوند نسبت به اهل ایمان براساس سنت حتمی او و گشایش وضعیت مؤمنان بعد از تحمل شداید و سختی‌ها و بین تن دادن به خواسته‌های دشمن و طلب گشایش ظاهری از دشمنان اسلام و مستکبران.* تجربه تاریخ و مقاومت برابر دشمناندوم آنکه تاریخ باید برای ما آموزنده باشد بلکه بالاتر از این می‌بایست آیات الهی در قرآن کریم نصب‌العین ما قرار بگیرد. ما طبق تعالیم الهی و قرآنی با دشمن خود نیز اهل مذاکره هستیم، اما نباید تن به زیاده طلبی‌ها و خواسته‌های نابحق آنها بدهیم و امید به گشایش آنها داشته باشیم. مذاکره یک چیز است و ایمان و باور به نصرت الهی چیز دیگر، «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا» (شرح آیه 5 و 6) خدای متعال با تاکید و تکرار در این آیه شریفه گشایش و آسانی را پس از سختی و تحمل مشکلات حتمی می‌داند. تجربه تاریخ نیز این حقیقت را به کرات اثبات کرده است.شعب ابی‌طالب و سختی سه ساله آن از سوی یاران پیامبر اسلام (ص) و سپس فتح مکه در سال هشتم نمونه اولیه و بارز این گونه تجربه‌هاست. همان کسانی که بر مسلمانان تا حد نابودی آنان تنگ گرفته بودند، پس از فتح مکه عده‌ای از آنان با دل و جان ایمان آوردند و عده‌ای دیگر که سران کفر بودند با ذلت و خواری تمام تن به ایمان دادند، هر چند ایمان دروغین. خداوند متعال از این پیروزی به فتح مبین یاد کرده است؛ «إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحًا مُّبِینًا» (الفتح 1) این فتح به تصریح قرآن برای زدودن تصورات و خیال‌های باطلی بود که بعضی نسبت به پیامبر بزرگ اسلام داشتند؛ «لِّیَغْفِرَ لَکَ اللَّـهُ مَا تَقَدَّمَ مِن ذَنبِکَ وَ مَا تَأَخَّرَ»(الفتح 2).خداوند متعال می‌فرماید به دنبال این فتح ما گناه و ذنب تو را محو خواهیم کرد. منظور محو همان خیال‌های باطل درباره حق بودن و نبودن حضرت است که از سوی مشرکان و کافران و حتی قلیلی از مؤمنان وجود داشت. عده‌ای که تعداد آنها اندک هم نبود و نسبت به حقانیت صد در صد حضرت در حال تردید بودند، تصورات و گمانه زنی‌های باطل آنها نسبت به حضرت با فتح مکه محو شد و حقانیت پیامبر و تاکید و اصرار آن حضرت بر سر اصول و آرمانها ثابت شد.نمونه دیگر در صدر اسلام به تصریح قرآن کریم جنگ احزاب بود. در این جنگ همه دشمنان دست به دست هم دادند و در مقابل پیامبر اسلام و مسلمانان صف آرایی کردند. این جنگ یکی از مهمترین و سرنوشت‌ساز ترین مراحل بقاء و استمرار دین مقدس اسلام بود. در همین جنگ بود که امام علی (ع) در مقابل عمروبن عبدود ایستاد و با یک ضربه خود آن نصرت عظیم را برای اسلام به ارمغان آورد. در این جنگ بود که حضرت رسول (ص) فرمودند تمام اسلام در مقابل تمام شرک ایستاده است، در این جنگ بود که حضرت فرمود یک ضربه حضرت علی به عمروبن عبدود (مظهر جبهه کفر)، کمر شرک و کفر را شکست و حیات اسلام را استمرار بخشید.* انقلاب اسلامی و جنگ احزاب؛ شباهت ها و تفاوت‌هاجنگ احزاب از چند نظر شبیه به جریان امروز انقلاب اسلامی است و ما به عنوان مسلمان معتقد به قرآن می‌بایست از آن درس بگیریم، اگر در این برهه درس نگیریم چه بسا فردا دیر باشد، قرآن اگر نور است و هدایت، امروز مصداقی از هدایت قرآن و نور بودن آن در بیان این حادثه تاریخی جلوه کرده است. اگر پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود هنگامی که فتنه‌ها بر شما هجوم می‌آورد به قرآن پناه ببرید. امروز یکی از مصادیق هجوم آن فتنه‌ها و پناه بردن به قرآن در مبارزه استکبار جهانی با انقلاب اسلامی نمایان شده است.آن روز همه کفر در مقابل همه اسلام ایستاد و امروز استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و اسرائیل در یک طرف و ملت مسلمان و مومن به قرآن در ایران اسلامی در طرف دیگر قرار گرفته است. آن روز آتش جنگ احزاب با فتنه انگیزی و صحنه گردانی گروهی از یهودیان روشن شد. امروز صهیونیسم جهانی و اسرائیل صحنه سازان این مبارزه علیه انقلاب اسلامی و ملت شریف و نجیب ایران است.آن روز مسلمانان وقتی گروه عظیمی از دشمنان را در مقابل خود دیدند، هراسیده و لرزیدند، تعبیر قرآن کریم درباره این لرزه این است که؛ «هُنَالِکَ ابْتُلِیَ الْمُؤْمِنُونَ وَزُلْزِلُوا زِلْزَالًا شَدِیدًا» (احزاب 11) در اینجا بود که مؤمنان امتحان شدید و سخت شدند به گونه‌ای که به خود لرزیدند. امروز نیز تحریم ها و سخت گیری‌های دشمنان عرصه را بر ملت مومن ایران تنگ کرده است.آن روز در جنگ احزاب منافقان آتش بیار معرکه شدند و از یک سو دشمنان را ترغیب می‌کردند و از سوی دیگر ته دل مومنان را خالی می‌کردند که اگر شما تن به خواسته‌های دشمن ندهید چه و چه خواهد شد، پس وعده خدا و پیامبر چه شد؟ قرآن با صراحت می فرماید: «وَإِذْ یَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ مَّا وَعَدَنَا اللَّـهُ وَرَسُولُهُ إِلَّا غُرُورًا» (احزاب 12).گروه دیگری از منافقان به مردم مدینه می‌گفتند از این به بعد در مدینه جای شما نیست و همین موجب شد که دسته‌ای از آنان خدمت پیامبر گرامی اسلام (ص(می‌آمدند اجازه می‌خواستند که از جنگ برگردند. بهانه آنان این بود که خانه‌های آنها حفاظ ندارد. درحالی که خانه‌ها بی‌حفاظ نبود و قصد آنها فرار از جنگ بود. در آیه سیزده همین سوره می‌فرماید: «وَإِذْ قَالَت طَّائِفَةٌ مِّنْهُمْ یَا أَهْلَ یَثْرِبَ لَا مُقَامَ لَکُمْ فَارْجِعُوا وَیَسْتَأْذِنُ فَرِیقٌ مِّنْهُمُ النَّبِیَّ یَقُولُونَ إِنَّ بُیُوتَنَا عَوْرَهٌ وَمَا هِیَ بِعَوْرَهٍ إِن یُرِیدُونَ إِلَّا فِرَارًا» (احزاب13 )* تجربه همراهی منافقان با دشمن برای ضربه زدن به اسلامامروز نیز منافقان داخل و خارج از کشور از یک سو سر و سری با دشمنان دارند و آنان را تشویق به تنگ گیری‌ها به ملت ایران و افزایش تحریم‌ها می‌کنند و از سوی دیگر از طریق رادیوها و رسانه های تصویری و ماهواره‌ای به حال این ملت دلسوزی می‌کنند و آنان را می‌هراسانند.آن روز مسلمانان با خدا پیمان بسته بودند که پشت به دشمن نکنند. امروز نیز ملت ایران این پیمان را در انقلاب اسلامی با خداوند بسته و بارها در مواقع و مناسبت های مختلف بر آن تاکید کرده اند. «وَلَقَدْ کَانُوا عَاهَدُوا اللَّـهَ مِن قَبْلُ لَا یُوَلُّونَ الْأَدْبَارَوَکَانَ عَهْدُ اللَّـهِ مَسْئُولًا» (احزاب 15) آن روز خدای متعال به کسانی که قصد فرار داشتند فرمود فرار شما نفعی به حال شما ندارد و شما را از مرگ و سختی نجات نمی دهد «قُل لَّن یَنفَعَکُمُ الْفِرَارُ إِن فَرَرْتُم مِّنَ الْمَوْتِ أَوِ الْقَتْلِ وَإِذًا لَّا تُمَتَّعُونَ إِلَّا قَلِیلًا» (احزاب 16)امروز هم تن به خواسته های دشمن دادن و اتکا به کمک‌های آنان در نهایت امر به تعبیر این آیه شریفه سودی برای ملت ایران نخواهد داشت، مگر تمتع و بهره‌ای اندک و ناچیز. آن روز خدای متعال به پیامبر خود در برابر آن همه دشمنی‌ها و سختی‌ها فرمود به اینها بگو چه کسی می‌تواند در برابر خدا از شما حمایت کند؟ آنکه شما را حفظ می‌کند و حمایت خواهد کرد تنها خداست، چه دشمن اراده کند تا بر شما سخت بگیرد و دایره تحریم‌ها را تنگ‌تر کند و چه بخواهد لغو تحریم کند تا برای شما به زعم بعضی رحمت و گشایش بیاورد. ایمان شما باید به خدا باشد، در غیر این صورت منتظر نکبت‌های بعدی باشید.آن روز دشمن حزب خود را جمع کرد و از بالا و پایین به سختی بر مومنان حمله‌ور شد، به گونه‌ای که چشم‌ها خیره شده بود و جان‌ها به گلوگاه رسید و حتی به خدا هم بدگمان شدند. «إِذْ جَاءُوکُم مِّن فَوْقِکُمْ وَمِنْ أَسْفَلَ مِنکُمْ وَإِذْ زَاغَتِ الْأَبْصَارُ وَبَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ وَتَظُنُّونَ بِاللَّـهِ الظُّنُونَا» (احزاب10) امروز نیز چنین وضعیتی را دشمنان بوجود آورده و درصدد تشدید آن هستند. آن روز مسلمانان در شرایط سخت با پیشنهاد سلمان فارسی به کندن خندق در اطراف مدینه پرداختند، خندقی که در آن شرایط و با آن سنگ‌های محکم و سخره‌های عظیم بسیار سخت و طاقت فرسا بود. در تاریخ آمده است که هنگام زدن کلنگ به سنگ‌ها توسط پیامبر خدا جرقه ها برمی خواست.پیامبر خدا (ص) هنگام جهیدن جرقه اول فرمود این نشانه و بشارتی از فتح کاخ کسری و امپراتوری ایران است. در برق دوم فرمود این بشارتی برای فتح شام و امپراتوری روم است و در برق سوم فرمود من صنعا و یمن را دیدم که بشارت پیروزی بر آنها را به من دادند، منافقان در آن روز با شنیدن این سخنان به یکدیگر با تمسخر می‌نگریستند و می‌گفتند این چه سخنانی است در حالی که او نمی‌تواند از مردم خود رفع تنگی و عسرت کند. * اقتصاد مقاومتی و غلبه بر مشکلات داخلیامروز نیز برخی نسبت به فرمایش رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی وعده غلبه بر مشکلات و عبور از گردنه‌ها و پیچ تاریخی چنان گمان هایی دارند. خداوند پیامبر را تنها الگو و اسوه قابل پیروی و تبعیت معرفی می‌کند و می‌فرماید شما مؤمنان با دیدن آن حضرت، ایستادگی را از او بیاموزید و استقامت بورزید و در این گیر و دار و سختی و مشکلات رو به این سو و آن سو نکنید «لَّقَدْ کَانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللَّـهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن کَانَ یَرْجُو اللَّـهَ وَالْیَوْمَ الْآخِرَ وَذَکَرَ اللَّـهَ کَثِیرًا» (احزاب 21) امروز نیز همان الگو باید نصب‌العین همه ما باشد.پس از این مراحل و الگو قرار دادن پیامبر از سوی خداوند مومنان هنگامی که احزاب را با آن صف آرایی عظیم در برابر مومنان دیدند نه تنها نترسیدند، بلکه گفتند این همان وعده‌ای است که خدا به آنان داده است. «وَلَمَّا رَأَى الْمُؤْمِنُونَ الْأَحْزَابَ قَالُوا هَـذَا مَا وَعَدَنَا اللَّـهُ وَرَسُولُهُ وَصَدَقَ اللَّـهُ وَرَسُولُهُ وَمَا زَادَهُمْ إِلَّا إِیمَانًا وَتَسْلِیمًا.»و چون مؤمنان دسته‌هاى دشمن را دیدند، گفتند:«این همان است که خدا و فرستاده‌اش به ما وعده دادند و خدا و فرستاده‌اش راست گفتند»، و جز بر ایمان و فرمانبردارى آنان نیفزود. (احزاب 22) امروز نیز می‌بایست صف آرایی دشمن و تنگ‌گیری های آنان، بر ایمان و باور مومنان بیافزاید و نه اینکه در آنان تزلزل ایجاد کند.همه اینها برای آن بود تا خداوند به وعده خود به مومنان عمل کند و برای آنها گشایش ایجاد کند البته پس از امتحان سخت و تزلزل آمیز «مِّنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّـهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن یَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا». از میان مؤمنان مردانى‌اند که به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا کردند. برخى از آنان به شهادت رسیدند و برخى از آنها در [همین‌] انتظارند و [هرگز عقیده خود را] تبدیل نکردند. (احزاب 23) * تحقق وعده الهی همراه با امتحانات سخت و تزلزل‌آمیزپس از تحمل همه این سختی‌ها، زخم زبان‌ها، توطئه‌ها و کار شکنی‌ها، هنگامی که خدای متعال مقاومت و ایستادگی مؤمنان را در عهد با پیامبر دید، پیروزی و فتح را شامل حال آنها کرد و کافران و منافقان را به ذلت و خواری رسانید و عذاب سختی را شامل حال آنان کرد «لِّیَجْزِیَ اللَّـهُ الصَّادِقِینَ بِصِدْقِهِمْ وَیُعَذِّبَ الْمُنَافِقِینَ إِن شَاءَ أَوْ یَتُوبَ عَلَیْهِمْ إِنَّ اللَّـهَ کَانَ غَفُورًا رَّحِیمًا» (احزاب 24) تا خدا راستگویان را به [پاداش‌] راستى‌شان پاداش دهد، و منافقان را اگر بخواهد، عذاب کند یا بر ایشان ببخشاید که خدا همواره آمرزنده مهربان است.عذاب الهی بر کافران و منافقان سخت بود و پیروزی حق بر آنان غافلگیرانه؛ به گونه‌ای که غلبه بر کافران آسان شد و مؤمنان به راحتی بر آنها چیره شدند «وَأَنزَلَ الَّذِینَ ظَاهَرُوهُم مِّنْ أَهْلِ الْکِتَابِ مِن صَیَاصِیهِمْ وَ قَذَفَ فِی قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ فَرِیقًا تَقْتُلُونَ وَتَأْسِرُونَ فَرِیقًا» (احزاب 25) و کسانى از اهل کتاب را که با [مشرکان‌] همپُشتى کرده بودند، از دژهایشان به زیر آورد و در دلهایشان هراس افکند: گروهى را مى‌کشتید و گروهى را اسیر مى‌کردید.سرانجام نیز فرمود «وَأَوْرَثَکُمْ أَرْضَهُمْ وَدِیَارَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ وَأَرْضًا لَّمْ تَطَئُوهَا وَکَانَ اللَّـهُ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرًا» (آیه 27) و زمینشان و خانه‌ها و اموالشان و سرزمینى را که در آن پا ننهاده بودید به شما میراث داد، و خدا بر هر چیزى تواناست. از کتاب الهی و کلام معصوم (علیه الاسلام) و تجربه تاریخی باید سنت الهی را آموخت و در عمل به کار گرفت و نه اینکه صرفا خواند و مرور کرد. امروز نیز اگر ایمان مومنان راستین و خالصانه باشد، خدای متعال همان خداوند است و سنت او نیز همان سنت. مهم در «إِن تَنصُرُوا اللَّـهَ یَنصُرْکُمْ وَیُثَبِّتْ أَقْدَامَکُمْ» تحقق شرط اول یعنی ایمان و باور استوار و پایداری از سوی مومنان است.انتهای پیام/ ]]> فرهنگی Thu, 22 Dec 2016 08:08:30 GMT http://asna-alborz.ir/vdchvxnz.23nvkdftt2.html اعضای فعال بسیج رسانه استان البرزبیمه تکمیلی شدند http://asna-alborz.ir/vdcayen6.49nwe15kk4.html به گزارش اسنا، ابراهیم نوروزی فر مسئول سازمان بسیج رسانه استان البرز با اعلام این خبر اظهارداشت: طبق تفاهم‌ سازمان بسیج رسانه استان البرزبا موسسه تأمین بسیجیان، اعضای فعال بسیج رسانه  تحت پوشش بیمه تکمیلی درمان قرار گرفتند.نورووزی فر بر ضرورت توجه و ارایه خدمات به همکاران رسانه های استان تاکید کرد و افزود: این سازمان در راستای کاهش دغدغه همکاران رسانه ای بیمه تکمیلی همکاران را به همت کانون بسیج رسانه شهرستان کرج پیگیری کرده است .مسئول سازمان بسیج رسانه استان البرز تصریح کرد: در این طرح اعضای بسیج رسانه  خود و خانواده خود را تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار دادند.نوروزی فر با اشاره به شرایط عضویت در بیمه تکمیلی و استفاده از مزایای خدمات درمانی گفت: هر یک از اعضا با پرداخت مبلغ 84 هزار تومان حق بیمه، از مزایای این بیمه استفاده خواهند کرد.مسئول سازمان بسیج رسانه البرز بیان کرد: کسانی که تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار بگیرند، مزایای بیمه عمر و حوادث نیز رایگان مشمول آن‌ها می‌شود.نوروزی فر در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر 327 نفر  از اصحاب رسانه عضو  بسیج رسانه استان البرز هستند و  با محوریت فعالیت در عرصه های مقابله با تهاجم فرهنگی و معضلات اجتماعی و در تحقق منویات رهبری پیشگام هستند..انتهای پیام/ ]]> فرهنگی Wed, 21 Dec 2016 07:33:38 GMT http://asna-alborz.ir/vdcayen6.49nwe15kk4.html استاد جعفر والی هنرمند نامدار البرزی درگذشت http://asna-alborz.ir/vdcc41qs.2bqxs8laa2.html دکتر حسین عسکری پژوهشگر فرهنگ و تاریخ البرز در گفتگو با اسنا ضمن اعلام این خبر افزود: استاد جعفر والی کارگردان، هنرمند، نویسنده و بازیگر نامدار البرزی سینما و تئاتر ایران صبح روز شنبه در سن ۸۳ سالگی در بیمارستان «تهران کلینیک» درگذشت. وی اظهار کرد: استاد والی کارگردان، نویسنده، بازیگر و گوینده گفتار متن سینما و تئاتر ایران در سال 1312 در یک خانواده اهل روستای ولیان از توابع بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ واقع در استان البرز زاده شد.عسکری ادامه داد: پس از دریافت دیپلم، وارد دانشگاه تهران شد و در رشته بازیگری از دانشکده هنرهای دراماتیک فارغ-التحصیل شد. تئاتر را از سال 1336 آغاز کرد و از سال 1337 با عنوان کارگردان به استخدام وزارت فرهنگ و هنر درآمد. او به مدّت ده سال در کار دوبله فیلم های سینمایی فعالیت کرد. پژوهشگر فرهنگ و تاریخ البرز بیان کرد: اهل هنر، استاد والی را با نمایشنامه های دکتر غلامحسین ساعدی معروف به گوهر مراد می شناسند که بین سال های 1340 تا 1350 در تالار سنگلج تهران و تلویزیون ایران کارگردانی و بازی کرده است.وی ادامه داد: استاد والی در دهه چهل و پنجاه خورشیدی نمایشنامه های «فقیر»، «چوب به دست های ورزیل»، «بام ها و زیر بام»، «از پانیفتاده ها»، «ننه انسی»، «گرگ ها»، «گاو»، «آی باکلاه آی بی کلاه»، «دعوت»، «دست بالای دست» او را در تالار سنگلج تهران و تلویزیون کارگردانی کرده است. عسکری گفت: در آن سال ها با علی نصیریان، بیژن مفیدی، جمشید مشایخی، عزت الله انتظامی و دیگران همکار بود. او در پاییز سال 1393 مجوز اجرای دوباره «آی باکلاه آی بی کلاه» را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرد. پژوهشگر فرهنگ و تاریخ البرز اظهار کرد: استاد والی فعالیت در سینمای حرفه ای را از سال 1348 با بازی در فیلم «گاو» به کارگردانی داریوش مهرجویی آغاز کرد و تا سال 1366 به تدریس بازیگری در دانشکده هنرهای زیبا اشتغال داشت. فیلم گاو، براساس داستانی از دکتر ساعدی است. دکتر احسان نراقی می گوید که محمّدرضا شاه پهلوی شخصاً فیلم گاو را دید و پیام آن را نیز دریافت. امام خمینی (ره) هم فیلم گاو را نمونه یک فیلم آموزنده و فرهنگی دانسته است.وی تصریح کرد: استاد والی مدّتی مقیم کشور کانادا بود و در سال های اخیر به ایران بازگشته و بیشتر اوقاتش را در روستای ولیان می گذراند و به اعضای گروه نمایش بهمن شهرستان ساوجبلاغ به سرپرستی مهرداد کورش نیا، تئاتر آموزش می داد او در سال های 1385 و 1386 در گفتگو های جداگانه با دو نشریه فرهنگی درباره هنر نمایش در ساوجبلاغ گفت: «الان من در روستایی زندگی می کنم و به تعدادی جوان، تئاتر آموزش می دهم. شوق و ذوق آنهاست که باعث این اتفاق شده است. من در هشتگرد استعدادهای خوبی می بینم که با آنها الان کار می کنم... هشتگرد شهر کوچکی است در ساوجبلاغ اما حوادث هنری بزرگی می تواند در آن اتفاق بیفتد. باید کوشش کنیم که چنین شود. کوشش ها و همدلی های بچّه های ساوجبلاغ ستودنی و باعث امیدواری است. من یک ساوجبلاغی ام و هر اتفاقی که در این سرزمین بیفتد برای من پراهمیت است. هر انسانی به محیط و فضای کودکانه اش دلبستگی دارد.»عسکری بیان کرد: استاد والی در سال 1386 در نمایش «اتاق شماره شش» براساس داستانی از آنتوان چخوف و به کارگردانی ناصر حسینی مهر و فیلم سینمایی «پاداش سکوت» به کارگردانی مازیار میری بازی کرد. تأسیس اداره هنرهای دراماتیک در تئاتر شهر در سال 1337، فعالیّت در نمایش های زنده نخستین تلویزیون خصوصی ایران در سال 1339 و نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمّل مرد در بیست و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم فجر در سال 1385 از دیگر فعالیّت های هنری استاد والی است. وی افزود: در زمستان 1393 با حضور گروهي از هنرمندان پيشكسوت سينما و تئاتر ايران، از شصت سال فعاليّت هنري او در تورنتوي كانادا تجليل شد. قرار است استاد والی با همکاری دکتر امید روحانی خاطرات و تجربیات خود را در کتابی منتشر کند. این کتاب دربردارنده خاطرات و تجربیات این هنرمند پیشکسوت در دوره های گوناگون زندگی اش و در حوزه هایی همچون تئاتر، دوبلاژ، سینما و تدریس است. وی در پایان گفت: فیلم شناسی استاد والی به این شرح است: کارگردانی «تا غروب» در سال 1367؛ نویسنده فیلنامه «مریم و میتیل» در سال 1371 و «تا غروب» در سال 1367؛ گوینده گفتار متن فیلم «میهمان ناخوانده» در سال 1367؛ بازیگری از سال 1348 تا 1385 در فیلم های «گاو»، «گرگ بیزار»، «خاک»، «تنگسیر»، «سفر سنگ»، «هجرت»، «گفت هر سه نفرشان»، «آقای هیروگلیف»، «پاییزان»، «ملخ زدگان»، «دادشاه»، «مردی که زیاد می دانست»، «گل های داوودی»، «مداربسته»، «گمشده»، «ستاره دنباله دار»، «ناخدا خورشید»، «بهار در پاییز»، «باد سرخ»، «مسافران درّه انار»، «راه و بیراه»، «جاده عشق»، «تهران روزگار نو» و «پاداش سکوت».انتهای پیام/ ]]> فرهنگی Sun, 18 Dec 2016 11:38:28 GMT http://asna-alborz.ir/vdcc41qs.2bqxs8laa2.html