پایگاه خبری اسنانیوز - آخرين عناوين دانشگاه :: نسخه کامل http://asna-alborz.ir/university Thu, 27 Jul 2017 17:21:41 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://asna-alborz.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری اسنانیوز http://asna-alborz.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری اسنانیوز آزاد است. Thu, 27 Jul 2017 17:21:41 GMT دانشگاه 60 چند درصد فارغ‌التحصیلان جذب بازار کار می‌شوند؟ http://asna-alborz.ir/vdcexw8z.jh8zvi9bbj.html به گزارش اسنا، علی اکبر لبافی؛  در ارزیابی علل خالی بودن فرصتهای شغلی زیاد و عدم تمایل کارجویان و فارغ التحصیلان به برخی مشاغل، گفت:مشکل اساسی در این زمینه ماهیت مشاغلی است که در کشور وجود دارد و نوع نیازهایی است که افراد نسبت به شغل پیدا می‌کنند. امروز ۵۸ درصد جویندگان کار فارغ التحصیل دانشگاهی هستند ولی به طور میانگین تنها ۲۰ درصد آنها را می‌توانیم جذب کنیم. وی با بیان اینکه انطباق میان شغل و شاغل در بازارکار وجود ندارد، ‌افزود:در حال حاضر مشاغلی هستند که متقاضی کار ندارند، درعین حال فارغ التحصیلان زیادی داریم که رغبتی به کار در بعضی از مشاغل نشان نمی‌دهند بنابراین با چنین رویکردی در آینده نزدیک دچار بحران شده و تا سالهای فارغ التحصیلان بیکاری را خواهیم داشت که آمادگی حضور در برخی مشاغل را با توجه به نوع و ماهیتش ندارند. لبافی ادامه داد: بر اساس آمارها، در بخش صنعت نوع و ماهیت مشاغلی که می تواند فارغ التحصیلان دانشگاهی را جذب کند فقط ۱۵ درصد و در بخش خدمات تنها ۲۰ درصد است. در بخش کشاورزی نیز این نسبت به ۱۰ درصد می رسد یعنی از ۱۰۰ فرصت شغلی در بخش کشاورزی تنها ۱۰ درصد آنها نوع و ماهیتشان طوری است که می‌تواند نیروی فارغ التحصیل جذب کند. این کارشناس ارشد بازار کار در پاسخ به این پرسش که آیا شیک‌سازی عنوان مشاغل می‌تواند موجب جذب جویندگان کار و دانش‌آموختگان شود؟ گفت: منظور اطلاق عنوان شیک‌سازی نیست بلکه باید در فرایند اجرای شغل تغییراتی ایجاد کنیم و این نسبت‌ها را تغییر بدهیم یعنی روی نوع مشاغل و ماهیت آنها کار کنیم. وی ادامه داد: مثلا کسی فارغ التحصیل دانشگاهی معتبر است ولی به دلایلی مثل نبود کار، سرپرست خانواده بودن و تامین هزینه‌های زندگی حاضر می‌شود نگهبانی یک کارخانه را بپذیرد اما در ماه‌های بعد این مساله به یک نارضایتی از محیط کار تبدیل می‌شود که نتیجه‌اش نافرمانی اجتماعی خواهد بود و در بهره‌وری نیروی کار و بازدهی کارخانه یا بنگاه تاثیر منفی خواهد گذاشت. لبافی افزود: امروز نمی‌توانیم از یک تحصیلکرده دکترا یا کارشناس ارشد بخواهیم در یک روستای کوچک مشغول کار شود و پشت تراکتور بنشیند حتی اگر خودش یک درصد بخواهد کار کند و عرق ملی داشته باشد، بازهم این کار نوعی ناهنجاری ایجاد می‌کند و بازار کار را به هم می‌زند چون در حرفه‌ای غیر از آنچه که درس خوانده مشغول به کار شده و با آنچه که تخصص گرفته، برایش وقت گذاشته و دانش آن را به دست آورده مغایرت دارد. به گفته وی نمی‌توان فارغ التحصیلان را وادار کرد به سراغ چنین شغل‌هایی بروند چون سرخورده و نسبت به محیط کار معترض می‌شوند و این نارضایتی در کیفیت تولید، بازار کار و اقتصاد اثر می‌گذارد. کارشناس بازار کار متذکر شد: در بخش کشاورزی اگر نوع و ماهیت مشاغلی که می‌تواند فارغ التحصیلان دانشگاهی را جذب کند تنها ۱۰ درصد است می‌توان کشت و صنعت را تقویت کرد، کشاورزی گلخانه‌ای را گسترش داد و بسیاری از مشاغل سبک را مکانیزه کرد تا فارغ التحصیل رشته کشاورزی علاقمند به راه اندازی کسب و کار در این بخش شود. انتهای پیام ]]> دانشگاه Tue, 25 Jul 2017 06:58:17 GMT http://asna-alborz.ir/vdcexw8z.jh8zvi9bbj.html روابط دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت حسنه شد/ توسعه رشته های پزشکی http://asna-alborz.ir/vdcdxx0f.yt0fj6a22y.html به گزارش اسنا، علی ابطحی  گفت: در سال ۹۲ و ۹۳ وزارت بهداشت بی اعتمادی شدیدی به دانشگاه آزاد داشت و این بی اعتمادی در نامه های ارسال شده به این دانشگاه مشخص بود اما اکنون با تقویت زیرساخت های لازم و رفع مشکلات، روابط میان دانشگاه و وزارت بهداشت حسنه شده و براساس اعتماد دو طرف جلو می رود.وی افزود: طی سال های گذشته در دانشگاه آزاد اقدامات خوبی در حوزه جذب هیات علمی، تقویت زیرساخت های آزمایشگاهی، ارتقا مراکز بالینی و توسعه وسایل کمک آموزشی در کلاس های درس پزشکی صورت گرفته است. معاون پزشکی دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: با وزارت بهداشت تعامل خوبی داریم و دانشگاه براساس آمایش سرزمین به دنبال توسعه رشته ها است. وزارت بهداشت نیز به دنبال ایجاد زیرساخت های لازم است که همه این موارد در دانشگاه شکل گرفته است. ابطحی عنوان کرد: در سال گذشته به همراه نماینده شورای گسترش وزارت بهداشت با حضور در استان های مختلف از تمامی واحدهای مجری برنامه های آموزش پزشکی بازدید داشتیم. وی گفت: در سال جاری نیز این برنامه دنبال می شود و به همراه نماینده شورای گسترش وزارت بهداشت به صورت استانی از تمامی واحدها بازدید خواهیم داشت. ]]> دانشگاه Tue, 25 Jul 2017 06:47:56 GMT http://asna-alborz.ir/vdcdxx0f.yt0fj6a22y.html فعالیت مراکز با کیفیت دانشگاه علمی کاربردی در سطح بین المللی http://asna-alborz.ir/vdccsiqs.2bqs48laa2.html به گزارش اسنا، به نقل از دانشگاه جامع علمی کاربردی، محمد حسین امید در بازدید از مراکز جامع علمی کاربردی استان کرمان گفت: فارغ التحصیلان مراکز علمی کاربردی سراسر کشور برای ورود به بازار کار نیاز به دوره های آموزشی قبل از کار ندارند و به صورت مستقیم می توانند وارد بازار کار شوند. وی افزود: طبق مجوزی که از شورای مرکزی دانشگاه گرفتیم دو کار را می توانیم انجام دهیم، یکی اینکه با عقد قرارداد با کشورهای خارجی، در داخل کشور دانشجویانی در سطح بین المللی تربیت کنیم. رئیس دانشگاه اظهار داشت: راه دیگر این است که در سایر کشورها از جمله کشورهای همسایه مراکز علمی کاربردی دایر کنیم. امید خاطر نشان کرد: مراکزی که بتوانند فعالیت های بین المللی داشته باشند در کشور زیاد نیستند اما در هر استان حداقل دو تا سه مرکز را داریم که قابلیت بین المللی شدن را دارند که می تواند از کشورهای مختلف دانشجو بپذیرد و قانون این اجازه را به آنها می دهد. وی افزود: توسعه کیفی، ماموریت گرایی و فعالیت های بین المللی به عنوان شاخص های توسعه در دستور کار است و در این راستا اقداماتی انجام شده است. رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خاطر نشان کرد: این بازدیدهای استانی برای این است که مراکز قوی و با کیفیت را شناسایی و تقویت کنیم و به مراکزی که از حد نصاب کافی برخوردار نیستند فرصت داده شود که کیفیت لازم را کسب کنند. ]]> دانشگاه Tue, 25 Jul 2017 06:45:46 GMT http://asna-alborz.ir/vdccsiqs.2bqs48laa2.html «فرهاد رهبر» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شد http://asna-alborz.ir/vdcbg5b8.rhb8wpiuur.html به گزارش اسنا، جلسه کمیته انتخاب روسای دانشگاه های کشور با حضور اعضا روز گذشته برگزار شد و فرهاد رهبر در این کمیته با کسب تمامی آرا رئیس دانشگاه آزاد شد. جلسه کمیته انتخاب روسای دانشگاه‌ها در شورای عالی انقلاب فرهنگی روز گذشته  با حضور وزیر علوم، وزیر بهداشت، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد. در این جلسه، صلاحیت فرهاد رهبر سرپرست جدید دانشگاه آزاد مورد بررسی قرار گرفت و تمامی اعضا ریاست وی را بر دانشگاه آزاد تأیید کردند. ]]> دانشگاه Tue, 25 Jul 2017 06:43:15 GMT http://asna-alborz.ir/vdcbg5b8.rhb8wpiuur.html حکم روسای ۳ دانشگاه دولتی تأیید شد http://asna-alborz.ir/vdcjh8ev.uqevazsffu.html به گزارش اسنا، محمدرضا مخبر دزفولی درخصوص جلسه کمیته انتخاب روسای دانشگاه های کشور گفت: از دو سال پیش طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، انتخاب روسای دانشگاه‌ها به کمیته منتخب این شورا محول شده است. وی افزود: دلیل این تصمیم نیز آن بود که انتخاب روسای دانشگاه ها زمان زیادی از جلسات شورا را به خود اختصاص می داد که با شکل گیری این کمیته فرآیند انتخاب روسای دانشگاه ها تسهیل شده است. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: البته این پیشنهاد توسط رئیس جمهور و تعدادی از اعضای شورای عالی مطرح شده بود که مورد موافقت شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز قرار گرفت. مخبر دزفولی گفت: این کمیته با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و وزرای علوم و بهداشت وظیفه انتخاب روسای دانشگاه‌ها را بر عهده دارد. وی اضافه کرد: طبق تبصره این مصوبه، تصمیمات کمیته باید با اجماع همه اعضا اخذ شود و اگر در موردی این اجماع حاصل نشود موضوع به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع خواهد شد و شورای عالی تصمیم نهایی را می‌گیرد. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: خوشبختانه از زمانی که این کمیته تشکیل شده است، تعداد قابل توجهی از روسای دانشگاه‌ها در وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی تعیین تکلیف شده‌اند. مخبر دزفولی با اشاره به موضوع تغییر و تحول در مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: طی نامه رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی و طبق اساسنامه این دانشگاه، فرهاد رهبر به عنوان رئیس به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی شد و این موضوع در دستور کار کمیته انتخاب روسای دانشگاه‌ها قرار گرفت. وی گفت: دیروز نیز این کمیته با حضور همه اعضا تشکیل جلسه داد و فرهاد رهبر با اتفاق آرا به ریاست دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شد. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: این مصوبه باید طبق اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی به هیات امنای این دانشگاه ابلاغ شود و فرهاد رهبر با حکم رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی به مدت ۴ سال ریاست این دانشگاه را عهده‌دار خواهد شد. مخبر دزفولی با اشاره به سایر مصوبات جلسه اخیر کمیته انتخاب روسای دانشگاه‌ها گفت: بر اساس تایید این کمیته در جلسه روز گذشته دکتر صبا به عنوان رئیس دانشگاه تفرش، دکتر کوهستانی به عنوان رئیس دانشگاه جیرفت و دکتر صادقی سمرجانی هم به عنوان رئیس دانشگاه جندی‌شاپور انتخاب شدند. ]]> دانشگاه Tue, 25 Jul 2017 06:41:10 GMT http://asna-alborz.ir/vdcjh8ev.uqevazsffu.html جزئیات پذیرش دوره‌های کاردانی فنی و حرفه‌ای و موسسات غیرانتفاعی/ آزمون 13 مرداد برگزار می‌شود http://asna-alborz.ir/vdcivraz.t1azy2bcct.html به گزارش اسنا، حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش و آموزش کشور اظهار کرد: بر اساس برنامه زمان‌بندی پیش‌بینی شده پذیرش در آزمون کاردانی دانشگاه فنی و حرفه‌ای و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی‌ و غیرانتفاعی‌ با توجه به مهلت تمدید شده در روز چهارشنبه سوم خرداد ماه 96 پایان پذیرفت و تعداد 198 هزار و 72 داوطلب در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند. وی بیان کرد: از میان 198 هزار و 72 داوطلب تعداد 85 هزار و 938 نفر زن‌ و 112 هزار و 134 نفر مرد هستند و این آزمون در 42 کدرشته‌ برگزار می‌شود که 31 کد رشته‌ آن بر اساس سوابق تحصیلی و معدل کل دیپلم به صورت بدون آزمون است که تعداد 40 هزار و 427 داوطلب‌ در بدون آزمون ثبت‌نام کرده و همچنین 157 هزار و 645 نفر در 11 کدرشته‌ با آزمون اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند. توکلی عنوان کرد: داوطلبان می‌توانند از روز سه‌شنبه 10 مرداد تا ساعت 24 روز پنج‌شنبه 12 مرداد ماه با مراجعه به سایت سازمان سنجش و آموزش کشور نسبت به دریافت پر‌ینت کارت شرکت در آزمون کاردانی دانشگاه فنی و حرفه ای اقدام کنند. وی گفت: آزمون  کاردانی دانشگاه فنی و حرفه‌ای و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی‌ و غیرانتفاعی در روز جمعه 13 مرداد ماه در 11 کدرشته‌ امتحانی‌ برگزار می‌شود. انتهای پیام/ ]]> دانشگاه Tue, 25 Jul 2017 06:38:36 GMT http://asna-alborz.ir/vdcivraz.t1azy2bcct.html شرکت نزدیک به سه هزار دانشجومعلم در المپیاد ورزشی http://asna-alborz.ir/vdchqinz.23nzqdftt2.html به گزارش اسنا، معصومه علی نژاد معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در مورد برنامه های ورزشی درنظرگرفته شده برای دانشجومعلمان در ایام ابستان اظهار کرد: بیست و سومین دوره المپیاد ورزشی از ۱۴تا ۳۱ مردادماه در استان مرکزی برگزار می‌شود. وی ادامه داد: تفاهم نامه های این کار در حال انجام است تا آماده سازی های لازم برای برگزاری آن در ستور کار قرار گیرد و بازدیدی با مسئولان برگزار کننده داشتیم. معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: در این دوره از مسابقات یک هزار و ۱۰۰دانشجوی دختر و یک هزار و ۷۵۰دانشجوی پسر شرکت خواهند داشت که در مجموع با احتساب مسئولان برگزاری و مربیان قریب به سه هزار نفر در این برنامه شرکت خواهند داشت. علی نژاد یادآور شد: دانشجویان  دختردر رشته های والیبال، فوتسال، بدمینتون، دوومیدانی، تنیس روی میز و تکواندو به رقابت می پردازند همچنین رشته های والیبال، فوتسال، کشتی، دوومیدانی، تنیس روی میز و تکواندو برای   پسران  در نظر گرفته شده است. انتهای پیام / ]]> دانشگاه Tue, 25 Jul 2017 06:36:45 GMT http://asna-alborz.ir/vdchqinz.23nzqdftt2.html ۶۰ درصد طرح‌های تحقیقاتی علوم پزشکی ایران اقتصاد محور هستند http://asna-alborz.ir/vdcft0dy.w6dyeagiiw.html به گزارش اسنا، جواد موسوی معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد: بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ طرح تحقیقاتی و پژوهشی طی یک سال اخیر از سوی مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام گرفت که بیشتر این طرح‌ها برای اجرا به تصویب رسیده و در دست اقدام قرار دارند. وی با بیان اینکه اغلب طرح‌های تحقیقاتی به حوزه سلول‌های بنیادی اختصاص دارد، تصریح کرد: راهکار‌های نوین برای درمان مشکلات مربوط به اعصاب و اختلالات کف لگن از جمله  موضوعات و محور‌های اساسی این تحقیقات به شمار می‌روند. معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به ضرورت انجام تحقیق و پژوهش بر روی علوم اعصاب و بیماری‌های کف لگن بیان کرد: بی اختیاری ادرار یکی از رایج‌ترین اختلالات کف لگن است و برخی از پیشرفت‌ها در این زمینه به جایی رسیده که بسیاری از بیماران مبتلا به نارسایی و اختلالات کف لگن، کاملا داوطلبانه تحت درمان آزمایشی از طریق سلول‌های بنیادی شدند که تقریبا مشکل آنها با اقدامات درمانی انجام گرفته  برطرف شد. وی با تاکید بر اینکه فعلا تحقیقات دانشگاهی در مورد تاثیر درمانی سلول‌های بنیادی به ویژه در حوزه علوم اعصاب و اختلالات کف لگن قطعی نشده، افزود: به طورکلی چنین پژوهش‌هایی حداقل ۲ تا ۳ سال یا حتی بیشتر زمان لازم دارد تا به قطعیت برسد و پاسخگوی دنیای پزشکی شود. موسوی عنوان کرد: علی رغم اینکه از سال گذشته تاکنون تعداد قابل ملاحظه‌ای از طرح‌های تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی ایران در حوزه سلامت ارائه شده، اما این طرح‌ها ظرف یکسال تبدیل به محصول نمی‌شوند که نزدیک به ۶۰ درصد این طرح‌ها به ویژه در حوزه سلول‌های بنیادی، اقتصاد محور هستند. وی با اشاره به نحوه حمایت از طرح‌های محصول محور و سودآور دانشگاه علوم پزشکی ایران که دستاورد محققان و پژوهشگران این دانشگاه در مقاطع مختلف هستند، اظهار کرد: این گروه از طرح‌ها برای تولید محصول  به مراکز رشد دانشگاه راه وارد می‌شوند و علاوه برآن درنظر داریم که برای تولید و به محصول رساندن و سودآوری هرچه بیشتر این طرح‌ها با حوزه صنعت وارد مذاکره شویم. معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ایران یادآور شد: علاوه بر حمایت‌های ذکر شده، محققان در صورت تمایل می‌توانند برای به محصول رساندن طرح‌های خود با ارگان‌ها و نهاد‌های مربوطه وارد مذاکره شده و دانشگاه اقدامات لازم را برای تسهیل در این امر به صورت حمایتی انجام می‌دهد. انتهای پیام/ ]]> دانشگاه Tue, 25 Jul 2017 06:20:33 GMT http://asna-alborz.ir/vdcft0dy.w6dyeagiiw.html ۵۰ دانشگاه و پژوهشگاه ایرانی در جمع موثرترین‌های دنیا http://asna-alborz.ir/vdceew8z.jh8zfi9bbj.html به گزارش اسنا، دکتر محمدجواد دهقانی با اعلام این خبر افزود: پایگاه شاخص‌های اساسی علم آی.اس.آی (ISI-ESI)  فهرست دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی برتر را هر دو ماه یکبار روزآمد می‌کند و به معرفی دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی یک درصد برتر دنیا می‌پردازد. دهقانی اظهار کرد: رشد کیفیت تولیدات علمی کشور مهمترین عامل افزایش تعداد دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در جمع موثرترین‌ها است. رشد کیفیت تولیدات علمی یکی از مهمترین عوامل دستیابی به مرجعیت علمی به عنوان اولین بند از سیاست‌های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری است. سرپرست ISC گفت: دانشگاه‌های بین‌المللی امام خمینی (ره)، صنعت نفت، شهرکرد، مازندران و محقق اردبیلی برای اولین بار در فهرست دانشگاه‌های یک درصد برتر دنیا قرار گرفتند. وی افزود: در خرداد ماه ۱۳۹۴ بررسی پایگاه شاخص‌های اساسی علم نشان داد که ۳۰ دانشگاه/پژوهشگاه از جمهوری اسلامی ایران در جمع دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های یک درصد برتر دنیا قرار گرفتند. در آبان ماه ۱۳۹۴ با رشد کیفیت تولیدات علمی در کشور تعداد دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور به ۳۳ مورد افزایش یافت. این رقم در خرداد ماه ۱۳۹۵ به ۳۵ رسید. در دی ماه ۱۳۹۵ بررسی برترین‌ها در ESI نشان داد که این رقم به ۴۳ مورد رسید. در اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ تعداد دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها به ۴۵ مورد رسید. در آخرین بررسی صورت گرفته مشخص شد که تعداد دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور به ۵۰ مورد افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، در بین دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور، ۱۲ دانشگاه علوم پزشکی، ۴ پژوهشگاه، ۲۲ دانشگاه جامع، ۱۰ دانشگاه صنعتی و دو دانشگاه غیرمتمرکز در جمع موثرترین‌های دنیا قرار گرفتند. در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نیز دانشگاه‌های تهران، شهیدبهشتی، شیراز، اصفهان، تبریز، مشهد، ایران، کرمان، بقیةالله (عج)، مازندران، زاهدان و کردستان در جمع موثرترین‌ها قرار گرفتند. در بین پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی، انستیتوپاستورایران، پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و جهاد دانشگاهی در بین مراکز تحقیقاتی یک درصد برتر دنیا قرار گرفتند. در بین دانشگاه‌های جامع، دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، شیراز، فردوسی مشهد، تبریز، شهید بهشتی، اصفهان، رازی، گیلان، بوعلی سینا، کاشان، شهیدباهنرکرمان، ارومیه، سمنان، یزد، یاسوج، الزهرا (س)، خلیج فارس، شهرکرد، مازندران، بین‌المللی امام خمینی(ره) و محقق اردبیلی در بین موثرین‌های دنیا جای گرفتند. در بین دانشگاه ‌های صنعتی کشور، دانشگاه امیرکبیر، شریف، علم و صنعت ایران، اصفهان، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، نوشیروانی بابل، شاهرود، سهند و شیراز با حفظ جایگاهشان در مقام دانشگاه‌های یک درصد برتر دنیا باقی ماندند و دانشگاه صنعت نفت در مجموع دانشگاه‌های برتر قرار گرفت. در بین دانشگاه‌های غیرمتمرکز نیز دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه پیام نور در جمع موثرترین های دنیا باقی ماندند. نوع دانشگاه نام دانشگاه تعداد مدارک تعداد استنادها نسبت استناد به مقاله رتبه تعداد مدارک رتبه تعداد استنادها رتبه نسبت استناد به مقاله غیرمتمرکز دانشگاه آزاد اسلامی 39038 212862 5.45 1 1 2 دانشگاه پیام نور 3371 21117 6.26 2 2 1 صنعتی دانشگاه صنعتی شریف 12030 106536 8.86 2 1 1 دانشگاه امیرکبیر 12632 88163 6.98 1 2 5 دانشگاه صنعتی اصفهان 8997 79443 8.83 3 3 2 دانشگاه علم و صنعت ایران 8947 62057 6.94 4 4 6 خواجه نصیرالدین طوسی 4767 29455 6.18 5 5 8 صنعتی نوشیروانی بابل 2172 19056 8.77 6 6 3 دانشگاه صنعتی سهند 1570 9792 6.24 8 7 7 دانشگاه صنعتی شیراز 1211 9265 7.65 9 8 4 دانشگاه صنعتی شاهرود 1618 9185 5.68 7 9 10 دانشگاه صنعت نفت 1071 6154 5.75 10 10 9 جامع دانشگاه تهران 21776 156329 7.18 1 1 10 دانشگاه تربیت مدرس 12324 96786 7.85 2 2 7 دانشگاه شیراز 8178 62546 7.65 3 3 8 دانشگاه تبریز 6454 47436 7.35 5 4 9 دانشگاه فرودسی مشهد 7670 44727 5.83 4 5 19 دانشگاه شهید بهشتی 6361 43983 6.91 6 6 11 دانشگاه رازی 3459 27364 7.91 8 7 6 دانشگاه بوعلی سینا 3177 27251 8.58 10 8 3 دانشگاه اصفهان 4321 25914 6 7 9 17 دانشگاه کاشان 2867 23819 8.31 11 10 4 دانشگاه گیلان 3398 19956 5.87 9 11 18 دانشگاه یاسوج 1520 16499 10.85 17 12 1 دانشگاه شهید باهنر کرمان 2656 15350 5.78 12 13 20 دانشگاه یزد 2194 14714 6.71 15 14 12 دانشگاه مازندران 2171 14248 6.56 16 15 13 دانشگاه سمنان 2315 14089 6.09 14 16 16 دانشگاه ارومیه 2502 11999 4.8 13 17 22 دانشگاه الزهرا (س) 1430 11525 8.06 18 18 5 دانشگاه خلیج فارس 987 9554 9.68 22 19 2 دانشگاه محقق اردبیلی 1319 8295 6.29 19 20 15 بین المللی امام خمینی(ره) 1100 7044 6.4 21 21 14 دانشگاه شهرکرد 1264 6849 5.42 20 22 21 پژوهشگاه/مرکز تحقیقاتی پژوهشگاه دانش های بنیادی 2678 24144 9.02 1 1 1 موسسه پاستور ایران 2064 17589 8.52 2 2 2 پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران 1292 10994 8.51 4 3 3 جهاد دانشگاهی 1310 8664 6.61 3 4 4 پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران 18379 139724 7.6 1 1 3 علوم پزشکی شهید بهشتی 7840 48846 6.23 2 2 7 دانشگاه علوم پزشکی اصفهان 4244 26548 6.26 4 3 6 دانشگاه علوم پزشکی شیراز 4709 26259 5.58 3 4 10 دانشگاه علوم پزشکی مشهد 3785 24381 6.44 6 5 4 دانشگاه علوم پزشکی تبریز 4155 23758 5.72 5 6 9 دانشگاه علوم پزشکی ایران 3206 13802 4.31 7 7 12 دانشگاه علوم پزشکی کرمان 1698 10676 6.29 8 8 5 دانشگاه علوم پزشکی مازندران 1296 10239 7.9 10 9 2 علوم پزشکی بقیةالله (عج) 1534 7638 4.98 9 10 11 دانشگاه علوم پزشکی کردستان 534 4952 9.27 12 11 1 دانشگاه علوم پزشکی زاهدان 718 4252 5.92 11 12 8 انتهای پیام ]]> دانشگاه Mon, 24 Jul 2017 08:13:27 GMT http://asna-alborz.ir/vdceew8z.jh8zfi9bbj.html کمیته سه‌نفره دانشگاه آزاد، فاقد وجاهت قانونی است! http://asna-alborz.ir/vdcdsx0f.yt0f56a22y.html به گزارش اسنا، به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، محمد روشن، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم به قوانینی که تبیین کننده رابطه میان وزارت علوم و سایر زیرنظام‌های آموزش عالی هستند اشاره کرد و گفت: عمده قوانین و مقرراتی که از بدو تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی ناظر به موضوع شناسایی فعالیت آموزشی هستند عبارت از قانون تایید رشته‌ها تا سال ۶۷، اساسنامه مصوب ۸۹، متعاقباً قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مصوب ۱۸ مردادماه سال ۸۳، مصوبه جلسه ۷۵۸ مورخ سوم دی ماه سال ۹۳ ‬ شورای عالی انقلاب فرهنگی و قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مصوب ۱۸ اسفندماه سال ۹۴ است.وی با اشاره به قانون تایید رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی مصوب ۱۴ اردیبهشت سال ۶۷ گفت: این قانون، یک قانون موقت و برای موقعیت و شرایط خاص به تصویب رسیده بود و عمدتاً مربوط به رشته و آموزش‌های پیشین تا قبل از تصویب این قانون و منصرف به ارزیابی مدارک، مواد درسی و سرفصل‌های گذرانده شده و با هدف تطبیق فعالیت‌های گذشته بود.روشن ادامه داد: در ماده ۸ آیین نامه اجرایی این قانون که در ۱۰ تیرماه سال ۶۹ ‬ پس از تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب هیئت وزیران رسید، آمده است: وزارتخانه‌های فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظفند مدارک تحصیلی کلیه دانش آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی را در آینده طبق ضوابط جاری آموزش عالی... ارزیابی کنند.وی افزود: حکم این ماده صراحتاً بر این امر دلالت دارد که قانون برای موقعیت زمانی خاصی وضع شده و خارج از شرایط استثنائی و موقعیت زمانی مربوط، تمامی موارد تابع ضوابط جاری وزارت متبوع خواهد بود و به هیچ وجه ناظر به فعالیت‌های آتی نیست.معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، سپس به اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی اشاره و تصریح کرد: در مواد ۳ و ۷ اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی که در ۱۱ آبان سال ۸۹ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده، آمده است: ماده ۳: حدود فعالیت آموزشی و پژوهشی دانشگاه از حیث مقطع و رشته تحصیلی و از حیث... با توجه به مجوز شوراهای گسترش آموزش عالی وزارتین علوم،. تعیین می‌شود و ماده ۷: ظرفیت پذیرش دانشجویان برای هر سال تحصیلی موضوع بند ماده ۱۲ اساسنامه باید براساس نیازهای کشور و حسب مورد به تصویب نهایی وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برسد.به گفته وی، همچنین براساس بند ۱ بخش ب. ماده ۲ قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مصوب ۱۸ مرداد سال ۸۳ پیشنهاد ضوابط و معیارهای کلی پذیرش دانشجو به مراجع ذی صلاح و سپس تعیین راهکارهای لازم، برنامه ریزی اجرایی، آموزشی، نظارت بر فعالیت‌های دانشگاه‌ها، ارزیابی مستمر فعالیت هرگونه واحد آموزش عالی و جلوگیری از ادامه فعالیت از وظایف مصرح قانونی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.وی در ادامه چگونگی تخلف از این ضوابط را برشمرد و تأکید کرد: مطابق بند ۶ قسمت ب. ماده ۲ قانون اهداف، ارزیابی مستمر فعالیت هرگونه واحد آموزش عالی و یا موسسه تحقیقاتی اعم از دولتی و غیردولتی، و جلوگیری از ادامه فعالیت، تعلیق فعالیت یا انحلال هر یک از آن‌ها در صورت تخلف از ضوابط و یا از دست دادن شرایط ادامه فعالیت بر اساس اساسنامه‌های مصوب از وظایف وزارت متبوع است.وی در پاسخ به سوالی درباره طرح این مسئله در سال‌های قبل و چگونگی حل آن گفت: اتفاقاً در آذرماه سال ۹۳ معاون محترم قوانین مجلس شورای اسلامی اظهارنظری را خطاب به یکی از اعضای هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی ارائه فرمودند که دقیقاً مطابق اظهارنظر اخیر و تکرار تأیید کمیته سه نفره بود که بر همین اساس در دیماه ۹۳ یعنی کمتر از یک ماه بعد، شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای را گذراند و اعلام کرد که تن‌ها مرجع تصویب و تایید رشته، ظرفیت پذیرش دانشجو وزارتخانه‌های علوم و بهداشت است؛ اکنون با توجه به این مصوبه راه برای تفسیرهای غیر آن مسدود است، زیرا مرجع ذی صلاحیت تخصصی به توقیتی بودن و نسخ، نظر صریح داده است.وی به تصریح مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و افزود: براساس مصوبه جلسه ۷۵۸ مورخ ۳ دی ماه سال ۹۳ ‬ شورای عالی انقلاب فرهنگی در ابلاغیه شماره ش. د. / ۳۱۰۴ / ۹۴، نحوه تعیین و اعمال ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی مقرر است: تعیین ظرفیت سالانه پذیرش دانشجو در تحصیلات تکمیلی و دفترچه آزمون دانشگاه آزاد اسلامی باید حسب مورد به تایید وزرای علوم برسد.به گفته وی، همچنین کد رشته محل‌هایی که مجوز شورای گسترش آموزش عالی را ندارند، باید حداکثر تا اردیبهشت ۱۳۹۴ تعیین تکلیف شوند و مسئولیت بررسی و اعلام انطباق یا عدم انطباق، حسب مورد با وزارتین علوم،. است.روشن، قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی را آخرین مصوبه قانونی در تعیین تکلیف رشته‌های زیرنظام‌های آموزش عالی دانست و به نکاتی از آن اشاره کرد: درقانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مصوب ۱۸ اسفندماه سال ۹۴ ضمن تجمیع نظام سنجش و پذیرش برای دوره‌های تحصیلات تکمیلی، براساس تبصره ۲ ماده ۵ این قانون هر یک از وزارتین موظفند در چارچوب آمایش آموزش عالی کشور سالانه، نسبت به تعیین سقف پذیرش دانشجو برای تمامی رشته محل‌های مورد تایید شورای گسترش خود اقدام کنند. سخن آخر اینکه، این قانون آخرین اراده قانونگذار است و با توجه به آنکه قانونگذار حکیم و در مقام بیان است اگر اعتقادی به قانونی بودن کمیته مزبور داشت باید آن را اعلان و دانشگاه آزاد اسلامی را استثنا می‌کرد.روشن در پایان بار دیگر تأکید کرد: اکنون به نظر می‌رسد با توجه به مراتب فوق، کمیته سه نفره به دلیل توقیتی بودن، نسخ، و به موجب مصوبات بعدی به ویژه اساسنامه و مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، فاقد وجاهت قانونی است.وی در جایگاه قانونی خود اظهار داشت: انتظار می‌رود داوطلبان با دقت نظر، انتخاب خود را برای ادامه تحصیل از میان رشته محل‌های مورد تأیید وزارت علوم انتخاب و از افتادن در ورطه مشکلات بعدی جلوگیری کنند.بر اساس این گزارش، روز گذشته معاون قوانین مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد که از نظر این معاونت، قانون تأیید رشته‌های دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی مصوب سال ۱۳۶۷ و آیین‌نامه اجرایی آن معتبر است. ]]> دانشگاه Mon, 24 Jul 2017 08:02:48 GMT http://asna-alborz.ir/vdcdsx0f.yt0f56a22y.html