پایگاه خبری اسنانیوز - آخرين عناوين دانشگاه :: نسخه کامل http://asna-alborz.ir/university Sat, 21 Apr 2018 21:43:47 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://asna-alborz.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری اسنانیوز http://asna-alborz.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری اسنانیوز آزاد است. Sat, 21 Apr 2018 21:43:47 GMT دانشگاه 60 تغییر رویکرد پژوهشگاه مواد و انرژی درخصوص سرمایه گذاری در پژوهش، فناوری و تجهیزات، با نگاه حمایت از تولید داخلی http://asna-alborz.ir/vdcd5s0f.yt0fx6a22y.html به گزارش اسنا به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه، دکتر صالحی افزود: با توجه به شعار سال جاری مبنی بر حمایت از تولید داخلی و در راستای افزایش درآمد ها و افزایش تولید محصولات فناورانه که اولویت این پژوهشگاه است، تغییر ساختار متناسب با نحوه کار که پروژه ای شدن، محصول محورشدن، کاربردی کردن تحقیقات و در راس آن تکلیف بین المللی کردن پژوهشگاه از طرف وزارت است، را آغاز کردیم. وی ادامه داد: زیرساخت های این کار آماده شده و برای کمک به اساتید که بتوانند علاوه بر دانش و آگاهی، تجربه بیشتری کسب نمایند، اولویت را بر کار گروهی و پروژه محور قرار دادیم و در این خصوص گرنت امسال را بصورت گروهی تقسیم خواهیم کرد. رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی با بیان اینکه محور کار ما، تولید فناوری برای تولید داخل است، اعلام کرد: با توجه به نیاز به سرمایه گذاری در تولید فناورانه، و تامین منابع جهت پژوهش شرکت سرمایه گذاری در حوزه مواد و انرژی و با تصویب در هیات امنا و مشارکت پژوهشگاه، تشکیل گردیده است و سرمایه گذاری در قسمت پژوهش و نیز تجهیزات را با کمک این شرکت شروع کردیم. وی افزود: این شرکت تحت عنوان شرکت مادر تخصصی پیشتازان نوین مواد و انرژی فعالیت خود را در سال قبل شروع کرده است دکتر صالحی خاطر نشان کرد: فعالیت ها در بخش کارهای علمی با محوریت اعضای هیات علمی و در بخش اداری، پشتیبانی و خدمات آزمایشگاهی با محوریت مدیریت بخش خصوصی، انجام می شود که با این کار هم با کاهش هزینه ها روبرو خواهیم بود و هم راندمان کار را بالا میبریم. رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی گفت: این که به پژوهش نگاه سرمایه گذاری داشته باشیم؛ و با منطق سرمایه گذاری به عملکرد پژوهشی و فناوری نگاه کنیم حتما در میان مدت و بلند مدت هم پژوهشگران و هم پژوهشگاه و هم کشور از نتایج آن بهره ور خواهد شد البته در کوتاه مدت تغییر رویکرد تحمل و برنامه ریزی خود را دارد. وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: ما در وضعیتی هستیم که باید این گذر را با همکاری همه انجام دهیم و به فاز سرمایه ای درپژوهش و تولید فناوری در بخش دولتی و انشالله بخش خصوصی برسیم ما از نگاه هزینه ای به آن، عبور کرده ایم. رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی ادامه داد: ما همیشه می بایست به محصول نهایی فکر کنیم و با این نگاه که محصول نهایی به تولید منتهی شود تا بدین طریق میتوانیم از تولیدات داخلی حمایت و سرمایه گذاری کنیم. وی افزود: در این راستا ما دو رویکرد داریم که یکی از آنها رویکرد هزینه به سرمایه است و دوم اینکه سعی می کنیم خودکفا از بحث سرمایه گذاری در فناوری باشیم که این شرکت در این مبحث به ما کمک می کند به این صورت که اگر کسی از بیرون سرمایه گذاری نکند، ما در محصولات پژوهشی خود، سرمایه گذاری می کنیم. دکتر صالحی تاکید کرد: هدف ما در این شرکت، تولید فناوری و تولید داخلی است به طوری که سالانه به تعداد اعضای هیات علمی، محصولات فناورانه داشته باشیم. وی ادامه داد: ما می خواهیم سرمایه گذاری در تجهیزات را افزایش دهیم و تجهیزاتی که راندمان بالایی داشته باشد را خریداری تا از درآمد آنها بتوانیم تسهیلات خرید آن تجهیزات را پرداخت کنیم. رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی گفت: راندمان بالا و محصول محوری، تغییر ساختاری است که همکاران نیز می بایست آن را در نظر داشته باشند و روی آن کار کنند تا پژوهش ها تبدیل به فناوری و سپس به تولید محصول داخلی منجر شود. انتهای پیام/ ]]> دانشگاه Wed, 18 Apr 2018 13:27:38 GMT http://asna-alborz.ir/vdcd5s0f.yt0fx6a22y.html درخشش دانشجویان دانشگاه فرهنگ و هنر البرز در رویداد استارتاپی تولید محتوای دیجیتال http://asna-alborz.ir/vdcbsfb8.rhb85piuur.html رییس دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز در گفتگو با شبکه خبر دانشجویان البرز از درخشش دانشجویان این دانشگاه در رویداد استارت آپی تولید محتوای دیجیتال خبر داد و اظهار داشت: این رویداد استارت از ۲۵ تا ۲۷ در سالن میلاد شهرداری کرج برگزار شد.ناصر چک نژادیان با بیان اینکه این رویداد با مجوز مرکز شتابدهی نوآوری کشور صورت گرفت، افزود: دانشجویان رشته سینما و انیمیشن مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر البرز از میان 85 ایده جزء 12 ایده برتر و در بین 12 ایده برتر به مقاوم دوم نائل آمدند.وی به طرح های این دانشجویان اشاره کرد و گفت: طرح سپهر یزدی در مورد رفع معضل مشق نوشتن دانش آموزان دوره ابتدایی است كه اين اپليكيشن با استفاده از سیستم های تشویقی و انگیزشی برای دانش آموزان طراحی می شود که در آن چنانچه دانش آموزان در زمان مشخص و صحیح مشق خود را در محیط اپلیکیشن با تایید سیستم بنویسند ، در هر مرحله اپلیکیشن به آنان سکه هدیه می دهد و با جمع آوری سکه ها می تونند از خدمات به روز اپلیکیشن استفاده کنند . رئیس دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر البرز، تصریح کرد: هدایای طراحی شده برای دانش آموزان پخش انیمیشن های ایرانی ،کارت رایگان شهر بازی، تخفیف کارت استخر، بازیهای رایانه ای مناسب سن دانش آموزان با فرهنگ ایرانی است . وی در پایان گفت: سمیه طریقتی، رامبد میرشهابی، مریم آزاد بخت، مروارید ابراهیمی، محمد مهدی ازبهانی، کیوان احمدی، محمد دلاور از دانشجویان رشته سینما و انیمیشن به همراه حسین یزدی ( مسئول تیم ) و تحت نظارت حامد توکل مدیر دپارتمان سینما و تئاتر مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر در این رویداد کارآفرینانه تولید محتوای دیجیتال شرکت نمودند . ]]> دانشگاه Sat, 17 Feb 2018 15:22:11 GMT http://asna-alborz.ir/vdcbsfb8.rhb85piuur.html نتایج نهایی تکمیل ظرفیت کنکور دکتری ۹۶ سه شنبه اعلام می‌شود http://asna-alborz.ir/vdcb0fb8.rhb88piuur.html به گزارش اسنا، بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، آن دسته از داوطلبانی که در مرحله تکمیل ظرفیت آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D» نیمه‌متمرکز سال 1396 در یک یا چند کدرشته‌محل از اولویت‌های انتخابی در ردیف معرفی‌شدگان چندبرابر ظرفیت برای مرحله مصاحبه قرار گرفته و در مصاحبه نیز شرکت کردند می توانند از نتیجه آزمون خود مطلع شوند. اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی مرحله تکمیل ظرفیت آزمون دکتری 96 در روز سه‌شنبه 19 دی ماه 96 از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی این سازمان به نشانی www.sanjesh.org اعلام می‌ شود. داوطلبانی که در ردیف پذیرفته شدگان نهایی قرار می‌گیرند باید با توجه به اطلاعیه‌ای که به همراه اعلام نتیجه منتشر خواهد شد، ضمن مراجعه به وب سایت اطلاع‌رسانی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ذیربط و کسب اطلاع از برنامه زمانی ثبت نام و مدارک مورد نیاز برای ثبت نام مربوط به هر کدرشته محل، در زمان مقرر برای ثبت‌نام و سایر مراحل پذیرش به نشانی مشخص شده در سایت موسسه آموزش عالی ذیربط مراجعه کنند. آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D» نیمه‌متمرکز سال 1396 روز 6 اسفند ماه سال 95 برگزار شد و 260 هزار و 110 داوطلب در این آزمون ثبت نام کردند. پس از اعلام نتایج نهایی و اعلام ظرفیت های جدید پذیرش، مرحله تکمیل ظرفیت در آبان ماه 96 برگزار شد. بیش از 35 هزار نفر و 653 نفر در مرحله تکمیل ظرفیت آزمون دکتری «Ph.D» (نیمه‌متمرکز) سال 96 ثبت نام و انتخاب رشته کردند. ظرفیت دانشگاه‌ها در مرحله تکمیل ظرفیت آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D» نیمه‌متمرکز سال 1396 تعداد یک هزار و 800 نفر بود. انتهای پیام/ ]]> دانشگاه Sun, 07 Jan 2018 06:24:46 GMT http://asna-alborz.ir/vdcb0fb8.rhb88piuur.html آغاز ثبت نام بیکاران برای اخذ وام اشتغال از ۲ روز دیگر http://asna-alborz.ir/vdccm1qs.2bqss8laa2.html به گزارش اسنا، عیسی منصوری افزود: علاوه بر این معادل یک و نیم میلیارد دلار برای اشتغال روستائیان اختصاص یافته است. وی گفت: ثبت نام رسمی از متقاضیان برای دریافت تسهیلات اشتغال روستایی و اشتغال دانش آموختگان از دو روز دیگر در سایت کارا آغاز می شود. منصوری افزود: در اجرای طرح اشتغال فراگیر برای سال 96 ایجاد 951 هزار فرصت شغلی در نظر گرفته شده است. وی گفت: 650 هزار شغل از این فرصتها در رشته های پر اشتغال است و در مشوق های بیمه ای هم باید تمایل به ایجاد اشتغال را بیشتر کنیم. معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار افزود: طرح کارورزی دانش آموختگان از تیر امسال آغاز شده و این طرح می تواند متناسب نبودن تحصیلات دانش آموختگان با نیازهای بازار کار را در کوتاه مدت حل کند. منصوری گفت: دانش آموختگان در این طرح 4 تا 6 ماه در واحدهای مرتبط با درسشان کارورزی می کنند و ماهانه حدود 300 هزار تومان به آنها پرداخت می شود. وی افزود: 80 درصد کسانی که دوره های کارورزی را می گذراند در همان واحدها یا واحدهای جنبی مشغول به کار می شوند. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در این برنامه گفت: فارغ التحصیلان دانشگاه های کشور مهارت لازم را برای ورود به بازار کار ندارند. محمد حسینی افزود: از زمانی که موضوع اختصاص یک و نیم میلیارد دلار برای اشتغال روستایی به مجلس آمد تا کنون یک سال گذشته اما هنوز ساز و کار اجرایی آن مشخص نشده است. وی گفت: اگر اولویت یک کشور ایجاد اشتغال است، همه دستگاه ها به ویژه ارکان دولت باید به آن کمک کنند. حسن طایی کارشناس حوزه اشتغال نیز در این برنامه گفت: با ورود فارغ التحصیلان دانشگاه ها به بنگاه های اقتصادی در اجرای طرح کارورزی، دانش جدید به این بنگاه ها وارد می شود. وی افزود: 97 درصد کسانی که در طرح کارورزی شرکت کرده اند به شاغلانی موفق و مولد تبدیل شده اند. انتهای پیام/ ]]> دانشگاه Sun, 07 Jan 2018 06:24:43 GMT http://asna-alborz.ir/vdccm1qs.2bqss8laa2.html برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت وقف علم و فرهنگ http://asna-alborz.ir/vdcamen6.49n6615kk4.html به گزارش اسنا، به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه 224 کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی، به ریاست علی‌اکبر ولایتی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد. در ابتدای این جلسه گزارشی از فعالیت یکی از موضوعات علمی و فرهنگی کشور ارائه شد. پس از ارائه این گزارش علی‌اکبر ولایتی گفت: در حوزه وقف علم و فرهنگ، ظرفیت فراوانی وجود دارد که باید با نگاهی روشن و به‌روز‌شده مدیریت شود. در ادامه جلسه کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران ابعاد طرح پژوهشی تاریخ علم و فناوری در تمدن اسلامی مورد بررسی قرار گرفت، که در این زمینه اعضاء با تأکید بر لزوم باز تولید منابع علمی در این زمینه بر ترویج مباحث اخلاقی در حوزه علم و فناوری تأکید کردند. ولایتی هم در این زمینه گفت: متأسفانه برخی از اساتید و دانشگاه‌ها سعی می‌کنند تا استعدادهای علمی کشور را به کوچ تشویق و ترغیب کنند که این کاربر خلاف مشی دانشمندان تاریخ تمدن اسلامی است. در پایان این جلسه نیز گزارشی از فعالیت‌های دانشگاه فرهنگیان در حوزه ترویج تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران ارائه شد. ولایتی هم در این زمینه گفت: تاریخ تمدن ایران قبل از اسلام نشانه توانمندی فرهنگی غنی اسلامی است که توانست این ملت متمدن را به خود جذب کند. انتهای پیام/ ]]> دانشگاه Sun, 07 Jan 2018 06:21:41 GMT http://asna-alborz.ir/vdcamen6.49n6615kk4.html تکمیل ظرفیت برای ۴ مقطع دانشگاه آزاد/ آغاز ثبت‌نام از اواخر دی http://asna-alborz.ir/vdcjxtev.uqevvzsffu.html به گزارش اسنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد، امیررضا شاهانی سرپرست مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد گفت: ثبت نام برای تکمیل ظرفیت دوره‌های کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری حرفه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی از اواخر دی‌ماه آغاز می‌شود. وی ادامه داد: ظرفیت دوره‌های دکتری حرفه‌ای (پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی و داروسازی) در مرحله تکمیل ظرفیت بسیار محدود است. سرپرست مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: در مرحله تکمیل ظرفیت دوره‌های کارشناسی ارشد نیز حدود 60 هزار ظرفیت تعیین شده است. شاهانی اظهار داشت: ظرفیت پذیرش برای دوره‌های کارشناسی با آزمون محدود است اما در دوره‌های کارشناسی بدون آزمون محدودیتی وجود ندارد. انتهای پیام/ ]]> دانشگاه Sun, 07 Jan 2018 06:20:29 GMT http://asna-alborz.ir/vdcjxtev.uqevvzsffu.html گسترش تربیت قرآنی در مدارس، اهتمام به پرورش نسل های آینده http://asna-alborz.ir/vdcippaz.t1azz2bcct.html به گزارش اسنا، هم‌گرایی و هم‌افزایی در اجرای برنامه‌های قرآنی با دیگر نهادها و سازمان‌ها از اهداف اصلی برنامه های قرآنی در آموزش و پرورش است که در سراسر کشور به اجرا در می آید. با توجه به اینکه مدارس محور اصلی فعالیت های قرآنی است، آموزش و پرورش استان البرز نیز اهتمام ویژه ای در حوزه برنامه های قرآنی در مدارس با رویکرد آموزشی - نخبه شناسی دارد. اکنون فعالیت‌های قرآنی در آموزش و پرورش به یک انتظار تبدیل شده است، به گونه ای که دانش آموزان، والدین و معلمان هر سال منتظر اجرای برنامه های نوین در حوزه علوم قرآنی در مدارس به خصوص شرکت در مسابقات قرآنی هستند. رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره در دیدار با مسئولان و فرهنگیان بر گسترش فعالیت های قرآنی در جامعه به ویژه مدارس تاکید می کنند. امروزه فعالیت های قرآنی در مدارس برای همه دانش‌آموزان است و به گروه خاصی از دانش‌آموزان تعلق ندارد. کارشناسان محور تحولات در جامعه را در بخش نیروی انسانی می دانند که تحول نیروی انسانی در آموزش و پرورش متجلی شده است، از این رو سرمایه‌گذاری برای قشر معلم، سرمایه‌گذاری برای تمام جامعه به شمار می‌آید. به گفته آنان بودجه‌های قرآنی در وزارت آموزش و پرورش کافی نیست و لازم است شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با توجه به حجم برنامه‌ها بودجه ای مناسب به این بخش اختصاص دهد. ** توجه به آموزش قرآن در خانه و مدرسه قاری بین المللی قرآن کریم گفت: درس های قرآنی در تربیت دینی دانش آموزان نقش سازنده ای دارد لذا باید به آموزش های قرآنی در خانه و مدرسه نگاه ویژه ای شود. صالح اطهری فرد همواره در نشست های زندگی با قرآن که در آموزش و پرورش ناحیه سه کرج برگزار می شود ، یاد آوری می کند که در آموزش قرآن و مباحث دینی می توان با ایجاد رابطه بین مدرسه و مسجد محل، گام های شایسته و مهمی برداشته شود. وی با اشاره به اینکه تربیت حافظان قرآنی نیاز به یک اراده قوی و کمک معلمین و مربیان دارد ، اظهار کرد: باید به آموزش نماز و قرآن در جامعه و به خصوص در مدارس توجه ویژه ای شود. وی بیان کرد: برای آشنایی بیشتر دانش آموزان با درس های قرآنی باید از روش های نوین در آموزش قرآن استفاده کرد. وی توجه به آموزش قرآن در دوره ابتدایی را مهم دانست و خاطر نشان کرد: توجه به آموزش قرآن در دوره های تحصیلی بالاتر در مدارس باید مورد توجه قرار گیرد. این قاری بین المللی از قرآن به عنوان یک نسخه شفا بخش یاد کرد و افزود: این کتاب الهی می‌تواند امراض باطنی انسانها را معالجه کند و هرکس این نسخه را بشناسد، شخصیت علمی، عملی و معنوی او به خوبی شکل خواهد گرفت. اطهری فرد تصریح کرد: ایجاد انس و پیوند کودکان و دانش آموزان با قرآن کریم ، می‌تواند از بسیاری از آسیب ها اجتماعی جلوگیری کند. وی اضافه کرد: اولیای دانش آموزان نیز می‌توانند با ارتباط منسجم و پیوند عمیق با اولیاء مدرسه در این امر خطیر نقش مهمی داشته باشند. وی گفت: با تقویت حلقه های پیوند بین مدارس، والدین ، مسجد ، هیات های مذهبی و قرانی می توان در تربیت اسلامی- ایرانی فرزندان این مرز بوم تلاش کرد و به نتایج ارزشمندی دست یافت. ** گسترش برنامه قرآنی در مدارس البرز مدیر کل آموزش و پرورش البرز در این زمینه به ایرنا گفت: برنامه های قرآنی باهدف ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی، شناخت شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان و تربیت نخبگان قرآنی در مدارس اجرا می شود. خسرو ساکی بیان کرد: یکی از شاخص‌های اصلی فعالیت آموزش و پرورش البرز در حوزه تعلیم و تربیت، آشنایی دانش‌آموزان با قرآن، معارف اسلامی و نشر ارزش‌های قرآنی، اسلامی و انقلابی است. وی از دانش آموزان نخبه به عنوان سرمایه های آموزش و پرورش یاد کرد که با هدایت صحیح والدین و پشتیبانی فعالان آموزشی – فرهنگی در مدارس می توانند در آینده با ابتکار و خلاقیت در عرصه رشد و بالندگی کشور نقش موثری داشته باشند. وی به نقش مهم خلاقیت پروری در سنگر علم و دانش اشاره کرد و یاد آور شد: معلمان در کلاس درس و والدین در خانه نقش موثری در شکوفایی استعدادهای ویژه دانش آموزان نخبه به ویژه در حوزه علوم قرآنی و نوین دارند. وی تصریح کرد: مهمترین سرمایه آموزش و پرورش البرز را داشتن دانش آموزان نخبه و با استعداد در حوزه علوم قرآنی ، علمی ، پژوهشی ، فرهنگی هنری، مهارتی، ورزشی و پژوهشی تشکیل می دهد. مدیر کل آموزش و پرورش البرز خاطر نشان کرد: یکی از برنامه های مهم آموزش و پرورش البرز با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب در حوزه قرآن کریم است لذا در هر سال تحصیلی طرح شناسایی نخبگان و دانش آموزان با استعداد در حوزه قرآن را در مدارس و دارالقرآن های فعال در این استان را در دستور کار قرار داده ایم. ساکی اظهار کرد: در سال تحصیلی گذشته در مسابقات آموزشگاهی ، منطقه ای ، استانی و کشوری قرآن ، عترت و نماز در البرز بیش از 65 هزار دانش آموز ابتدایی ، متوسطه اول و دوم مدارس این استان شرکت کردند. وی با اشاره به اینکه کلام وحی دارای پیام های آموزشی بسیار ارزنده ای است که می توان از هر آیه آن درس های زیادی آموخت و برای عملیاتی کردن طرح های ذهنی با هدف خدمت به مردم در جامعه بهره گرفت، افزود: اولین ره آور تلاوت و شنیدن آیات قرآن کریم این است که به هر فردی احساس آرامش درونی می دهد. وی گفت: دانش‌آموزان و معلمان این استان در سی و پنجمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز در سال تحصیلی گذشته موفق به کسب 8 رتبه برتر کشوری شدند. وی افزود:این مسابقات در دو بخش آوایی و پژوهشی در رشته‌های قرآن، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، احکام و انشای نماز برگزار شد. این مسئول ابرازکرد: در مرحله منطقه‌ای، 15 هزار دانش‌آموز این استان در مسابقات قرآن، عترت و نماز برتر شناخته شدند که در سطح استانی از این تعداد، 1500 نفر حائز رتبه اول تا نهم شدند. ساکی ادامه داد: 64 نفر از دانش‌آموزان البرز به سی و پنجمین دوره مسابقات کشوری قرآن، عترت و نماز راه یافتند. **سازماندهی و اجرای برنامه های قرآنی در البرز معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز نیز گفت: برنامه ها و مسابقات قرآنی در مدارس این استان به منظور ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی، شناخت شکوفایی استعدادهای دانش‌آموزان و تربیت نخبگان قرآنی برنامه ریزی و اجرایی شده است. مسعود مهران نیا یکی از شاخص‌های اصلی فعالیت آموزش و پرورش البرز در حوزه تعلیم و تربیت را آشنایی دانش‌آموزان با قرآن، معارف اسلامی و نشر ارزش‌های قرآنی، اسلامی و انقلابی ذکر کرد. وی به توزیع 80 هزار جلد کتاب قرآنی در مدارس البرز اشاره کرد و افزود: پیش بینی می کنیم در بیست و ششمین دوره مسابقات قرآن ، عترت و نماز در این استان حدود 75 هزار دانش آموز و فرهنگی شرکت کند. وی بیان کرد: در مدارس البرز 50 مربی قرآنی در سطح مدارس و دارالقرآن ها ی البرز با هدف آموزش تخصصی قرآن کریم به دانش آموزان فعالیت دارند. وی با بیان اینکه البرز دارای 9 دارالقرآن ویژه آموزش های قرآنی به دانش آموزان است، تصریح کرد: هر ساله حدود 250 دانش آموز در دارلقرآن های فعال در نواحی و مناطق هشت گانه آموزش و پرورش تحت پوشش برنامه های تخصصی آموزش قرآن کریم در دو بخش قرائت و حفظ قرار می گیرند. معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز ادامه داد: در مسابقه فرهنگی - آموزشی درس هایی از قرآن نیز سالانه 50 هزار دانش آموز در مدارس این استان شرکت می کنند. مهران نیا یاد آور شد: طرح الگوی تلاوت قرآن کریم نیز برای نخستین بار در دارالقرآن های البرز با هدف شناسایی نخبگان قرآنی در مدارس این استان در حال اجراست. وی با بیان اینکه در مدارس البرز طرح سنجش قرآنی در بین دانش آموزان دوره ابتدایی به اجرا در آمده است، خاطر نشان کرد: دانش آموزان مستعد در حوزه علوم قرآنی پس از ارزیابی مربیان به دارالقرآن های فعال در استان هدایت می شوند تا دوره های آموزش تخصصی قرآنی ببینند و به مراحل پیشرفته و عالی برسند. وی طرح قرآنی حفظ موضوعی ، نور ، مصباح المهدی ، امین و روشنا ، جشن قرآنی ، محافل انس با قرآن، کرسی تلاوت و ختم قرآن کریم ، اردوهای قرآنی ، دعوت از نخبگان و فعالان قرآنی در مدارس، برگزاری گفتمان های دینی و تجلیل از فعالان قرآنی را از دیگر برنامه های در حال اجرا در مدارس البرز برشمرد. وی گفت: به مناسبت هفته قرآن ، عترت و نماز ' 23 تا 30 آذر ماه 96 ' بیش از 1000 محفل انس با قرآن در مدارس البرز با حضور قاریان برجسته استانی و کشوری در این استان برگزار شد. وی تصریح کرد: سی و ششمین دوره مسابقات کشوری قرآن ، عترت و نماز در مدارس البرز آغاز شده است که پیش بینی می کنیم بیش از 75 هزار دانش آموز و فرهنگی در رشته های مختلف آن شرکت کنند. وی تاکید کرد: حمایت از برنامه های قرآنی در مدارس آثار ارزشمندی را در مدرسه ، خانواده و اجتماع به همراه دارد که این حوزه مهم نیاز به تامین اعتبار مناسب به خصوص در تشویق و تجلیل از دانش آموزان فعال قرآنی دارد. استان البرز بیش از 455 هزار دانش آموز و 24 معلم دارد. ]]> دانشگاه Sun, 07 Jan 2018 06:19:20 GMT http://asna-alborz.ir/vdcippaz.t1azz2bcct.html آدرس دقیق گسل‌های تهران/ زلزله با فلات ایران چه خواهد کرد؟ http://asna-alborz.ir/vdcfxmdy.w6dyyagiiw.html به گزارش اسنا، 5 دی سالگرد زلزله 6.6 ریشتری بم در سال ۱۳۸۲ است، زلزله ای که بیش از 26 هزار گشته برجای گذاشت و باعث شد تا این روز به نام «روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی» نام گذاری شود. زلزله جزء حوادث متداول در فلات ایران محسوب می شود و در بسیاری از مناطق این فلات احتمال زمین لرزه وجود دارد؛ از جمله این مناطق شهر تهران است که مدت زیادی از زمان بازگشت زلزله در آن گذشته و هر لحظه امکان وقوع زمین لرزه در آن وجود دارد و برهمین اساس زلزله چهارشنبه گذشته تهران را هم می توان هشدارهای در این خصوص دانست. اکنون زمان مناسبی است تا نگاهی دقیق تر به موضوع زلزله داشته باشیم و بررسی کنیم که اصلا زلزله چیست؟ چرا اتفاق می افتد؟ چرا در یک مقطع زمانی، چندین زلزله در یک منطقه رخ می‌دهد؟ و یا احتمال وقوع زلزله در کدام‌یک از مناطق کشور بیشتر است؟ برای درک بهتر علت وقوع زلزله، ابتدا باید گسل را بشناسیم؛ گسل‌ها (Fault) صفحات شکسته شده‌ای هستند که در پوسته زمین وجود دارند؛ انرژی نهفته‌ای در پایین این صفحات وجود دارد که با حرکت و لغزش سریع این صفحات در کنار هم، انرژی آزاد می‌شود و آزاد شدن این انرژی‌ها علت اصلی وقوع زلزله است. به مناسبت روز ملي ايمني در برابر زلزله و کاهش اثرات بلاياي طبيعي /// زلزله هایی که هنوز نیامدند گرچه لغزش و حرکت گسل‌ها مهم‌ترین علت وقوع زلزله است اما ریزش کوه‌ها، فعالیت‌های آتشفشانی، فعالیت‌های انسانی مثل انفجار در معادن و آزمایش‌های هسته‌ای هم می تواند از دیگر عوامل وقوع زمین‌لرزه باشد. به نقطه آغازین لغزش و شکاف، کانون گفته می‌شود و در اطلاعیه‌های مراکز زلزله نگاری هم به مرکز زمین‌لرزه اشاره می‌شود، در حقیقت مرکز زمین لرزه، نقطه‌ای در راستای عمودی کانون بر روی زمین است، مرکزی که می‌تواند در دریا، بیابان یا وسط یک شهر باشد. خطر زمین لزره در مناطق مختلف کشور چگونه است گرچه با قاطعیت نمی‌توان از وقوع یا عدم وقوع زلزله در یک منطقه گفت اما نقشه نواحی لرزه خیز و گسل‌های موجود در کشور نشان می‌دهد احتمال وقوع زلزله در بعضی از مناطق کشور بیشتر از سایر مناطق است و در عوض در مناطقی از ایران که میزان تغییر پوسته در آن‌ها اندک بوده، احتمال وقوع زلزله کمتر است؛ یکی از این مناطق، نوار "سنندج- سیرجان" است که در طول این نوار شهرهایی، چون سنندج، گلپایگان، اصفهان و سیرجان قرار دارند؛ همچنین دشت خوزستان در منتهی الیه جنوب غربی کشور که شهرهایی، چون آبادان و خرمشهر در آن واقع هستند، از مناطق کم لرزه کشور محسوب می‌شود. به مناسبت روز ملي ايمني در برابر زلزله و کاهش اثرات بلاياي طبيعي /// زلزله هایی که هنوز نیامدند وجود گسل‌های فعال و قدرتمندی در کشور، موجب شده تا احتمال وقوع زمین لرزه در مناطقی از کشور، بیش از دیگر مناطق باشد و این درحالی است که بسیاری از شهر‌های پرجمعیت کشور در همین مناطق پرخطر ساخته شده‌اند. شهر‌های تهران، مشهد، نیشابور، تبریز، بیرجند، جیرفت، کرمان و تربت حیدریه از این شهر‌ها هستند، در بسیاری از این شهر‌ها مدت هاست که زمین لرزه‌ای رخ نداده است؛ به طور مثال در حالی‌که به طور تقریبی باید در هر ۲۰۰ سال شاهد یک زمین لرزه با بزرگای بیش از ۷ ریشتر در یک منطقه باشیم ۲۳۴ سال از آخرین زمین لرزه بزرگ در شهر تبریز می‌گذرد، در تهران هم ۱۸۳ سال از آخرین زمین لرزه بزرگ می‌گذرد؛ گسل نیشابور هم با ۷۴ کیلومتر، ۶۲۴ سال است که غیر فعال و ساکن شده‌ است. زلزله در تهران از نظر زمین شناسی شهر تهران در نزدیکی رشته کوه البرز و در یک دشت وسیع قرار گرفته است که چندین رشته گسل فعال، اصلی و فرعی در آن وجود دارد؛ مهم‌ترین گسل‌های شهر تهران عبارتند از گسل مشا با طول تقریبی ۲۰۰ کیلومتر، گسل شمال تهران با طول تقریبی ۹۰ کیلومتر و گسل جنوب ری با طول تقریبی ۲۰ کیلومتر. قدرت و توان تخربی گسل‌ها با یکدیگر برابر نیست اما می‌توان گفت انرژی تخلیه شده از سه گسل بزرگ تهران بالای 7 ریشتر است، بر اساس برآورد‌ها توان لرزه‌ایی گسل شمال تهران ۷ ریشتر یا گسل ری نزدیک به 7 ریشتر است و همچنین قدرت تخریب هر یک از گسل‌ها در تمام مناطق شهر تهران یکسان نخواهد بود. بهرام عکاشه، پدر علم زلزله شناسی ایران معتقد است که در صورت وقوع زلزله در شهر تهران، مناطق ۱، ۲ و ۳ به دلیل حضور گسل‌های شمال تهران و مشا بیشترین آسیب را خواهند دید اما مناطق ۷، ۹،۱۲،۱۱ و ۱۷ به دلیل وجود بافت متراکم و فرسوده، بیشترین آسیب پذیری را در برابر زلزله دارند. به مناسبت روز ملي ايمني در برابر زلزله و کاهش اثرات بلاياي طبيعي /// زلزله هایی که هنوز نیامدند گسل شمال تهران از سوهانک و لشکرک آغاز شده و با عبور از مناطق فرحزاد و حصارک به سوی غرب کشیده شده است، مناطق نیاوران، تجریش، زعفرانیه، الهیه و فرمانیه بر روی این گسل قرار دارند. گسل مشا، گسلی است طویل، اساسی و لرزه زا است که در طول رشته کوه البرز و از شمال آن بر روی دامنه‌های جنوبی رانده شده است، گسل مشا در بالا دست سد لتیان با گسل شمال تهران تلاقی دارد و به همین دلیل لغزش و فعالیت هر یک از دو گسل مشا یا شمال تهران، به حرکت گسل دیگر ختم می‌شود. گسل ری از جاده خاوران شروع شده و در امتداد جاده کمربندی تهران پیش از رسیدن به قدس و شهریار در چهاردانگه به اتمام می‌رسد، این گسل به دو بخش گسل شمال ری و گسل جنوب ری تقسیم می‌شود؛ گسل شمال ری در امتداد مسیر بهشت زهرا و بزرگراه ری واقع است. به جز این سه گسل بزرگ تهران، گسل‌های مفرد و کوچکتری هستند که گرچه از طول و قدرت کمتری برخوردارند، ولی به دلیل تراکم جمعیت بر روی آن‌ها می‌توانند خطر ساز باشند. گسل ملاصدرا یکی از همین گسل‌هاست که در امتداد خیابان شریعتی تا شهرک غرب از محلات ونک، میرداماد، برج میلاد، سعادت آباد و شهرک غرب عبور می‌کند؛ همچنین گسل شرق با عبور از اراضی سرخه حصار در امتداد بزرگراه شهید بابایی، تا پل سید خندان کشیده شده است. در صورتی که گسل ری فعال شود به مناطق ۹ تا ۲۰ لطمه خواهد زد؛ همچنین با فعالیت گسل مشا، سراسر منطقه ۱ و قسمت زیادی از مناطق ۳ و ۴ به طور جدی آسیب خواهند دید. اما آیا گسل‌های تهران به محدوده خاصی آسیب خواهند زد؟ برای مثال، آیا گسل مشا برای ساکنین مناطق جنوبی تهران خطرناک نخواهد بود؟ طبق محاسبات انجام شده و براساس آن چیزی که کارشناسان می گویند، در صورت فعال شدن گسل ری، بیش از ۸۰ درصد خسارت‌های وارده در مناطق ۱۱، ۱۲، ۱۶ تا ۲۰ خواهد بود دلیل این خسارت بالا، وجود ساختمان‌های فرسوده و آسیب پذیر خواهد بود. به نظر می‌رسد منطقه ۱۵ به دلیل تعداد زیاد واحد‌های مسکونی و همچنین بافت قدیمی تر، بیشترین آسیب پذیری را دارد. خسارت‌های وارده به دلیل فعال شدن گسل ری در مناطق ۱ تا ۵ که در مناطق شمالی شهر تهران قرار دارند تقریبا کم و حدود ۳۰% است. در صورت فعال شدن گسل مشا، میزان خسارت برای بیشتر مناطق شهری حدود ۱۰% است به استثنای منطقه ۱۲ که به دلیل قرار گرفتن بازار بزرگ تهران و بافت بسیار متراکم و فرسوده، نسبت خسارت در آن ۳۰% است. در مورد گسل شمال تهران، شدت زلزله در مناطق شمالی شهر زیاد است، نسبت خسارت در مناطق ۱ تا ۵ که در این مناطق قرار دارند، قرار دارند تقریبا ۵۰% است، با این وجود تعداد ساختمان‌های فرسوده و آسیب‌پذیر در این مناطق زیاد نیست. برخی از گارشناسان معتقد هستند در صورت وقوع زلزله بزرگ در شهر تهران، تعداد کشته‌ها بسته به ساعت وقوع آن، حداقل از نیم میلیون تا یک و نیم میلیون نفر و تعداد مجروحین، بیش از ۲ برابر آن است و با پایان یافتن زمین لرزه فجایعی نظیر ترکیدگی لوله های آب و گاز، شیوع بیماری‌های مختلف و آتش سوزی امکان وقوع دارند و مطرح می شود ۸۰ درصد تلفات تازه زمانی اتفاق می‌افتد که ۲ ساعت از وقوع زلزله گذشته است؛ این کارشناسان حدود پانصد هزار ساختمان ویران شده و بیش از ۲۲۰ میلیارد دلار خسارت را از جمله هزینه های زلزله در تهران می دانند. به نظر می‌رسد اجرای ۳ راهکار مهم برای کاهش تلفات و خسارات، لازم و ضروری به نظر می‌رسد؛ ابتدا، اجرای جدی ایمنی در ساختمان و رعایت استاندارد‌های ساخت و ساز؛ دوم، آموزش همگانی در مورد اقدامات صحیح پیش از وقوع زلزله، حین زلزله و پس از آن از طریق مدارس، دانشگاه ها، رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی؛ سوم، تمرین و ارزیابی فرآیند‌های مدیریت بحران و نحوه عمل دستگاه‌های اجرایی نظیر هلال احمر و وزارت بهداشت پس از وقوع زلزله. انتهای پیام/ ]]> دانشگاه Sun, 07 Jan 2018 06:15:24 GMT http://asna-alborz.ir/vdcfxmdy.w6dyyagiiw.html تخفیف و کاهش شهریه برخی رشته ها در دانشگاه آزاد / هیچ رشته ای تعطیل نمی‌شود http://asna-alborz.ir/vdcdns0f.yt0fz6a22y.html به گزارش اسنا، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه مشترک معاونان آموزشی و تحصیلات تکمیلی و توسعه مدیریت و منابع دانشگاه در واحد بندرعباس، با اشاره به سیاست های جدید دانشگاه درخصوص اصلاح ساختار آموزشی و ارتقای کیفیت در این حوزه گفت: با توجه به افزایش تعداد موسسات و مراکز علمی در کشور و ایجاد فضای رقابتی در بین آنها، دانشگاه آزاد اسلامی باید به گونه ای عمل کند که انتخاب اول در بین دانشگاهها باشد. رهایی با بیان اینکه عملکرد دانشگاه باید منطبق با شرایط روز باشد، افزود: این دانشگاه باید به عنوان یک مجموعه خصوصی در کشور ساختار دینامیک داشته باشد تا بتواند با گسترش و تحکیم جایگاه خود ارزش آفرینی کند و در صورت تغییر و تحول در ساختار آموزش کشور، خود را منطبق با شرایط موجود کند. مشکلات و موانع دانشگاه آزاد معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی کاهش جمعیت دانشجو و به حد نصاب نرسیدن برخی رشته محل ها در دانشگاه، وجود رشته محل های دارای هیئت علمی و فاقد دانشجو و بالعکس را از جمله مشکلات و موانع این دانشگاه دانست و گفت: ساماندهی رشته ها و اعضای هیئت علمی، بهینه سازی تشکیلات، ایجاد رشته های جدید و بین رشته ای و مهارتی، حذف رشته های مشابه و موازی از واحد های مجاور و توسعه رشته ها بر اساس طرح آمایش آموزشی از برنامه هایی است که به زودی در جهت رفع این مشکلات صورت می گیرد. ایجاد جاذبه برای پذیرش دانشجو رسالت مهم دانشگاه‌ها وی ایجاد جاذبه برای پذیرش دانشجو در دانشگاه را از دیگر رسالت های حوزه آموزش خواند و تصریح کرد: بهبود وضعیت خدمات آموزشی ، ارتقای کیفیت دروس ارائه شده، برگزاری دوره های بین المللی و ایجاد نظم و اشتهار ملی و بین المللی از فعالیت هایی است که معاونان آموزشی باید به این نکات توجه ویژه ای داشته باشند. معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: شناخت و تحلیل وضع موجود و همچنین تبیین وضعیت مطلوب بر اساس قابلیت های هر استان و منطقه و اسناد بالا دستی و طرح آمایش آموزش عالی از دیگر برنامه هایی است که باید در واحد ها و مراکزدانشگاهی عملیاتی شود. رهایی از تخفیف و کاهش شهریه برخی رشته ها در دانشگاه آزاد اسلامی خبرداد و تصریح کرد: هیچ رشته ای در این دانشگاه تعطیل نخواهد شد و با اتخاذ سیاست های جدید از جمله تخفیف شهریه ، زمینه حضور دانشجویان را فراهم می آوریم. وی تشکیل کمیته راهبردی و کارگروه های تخصصی در استان ها را خواستار شد و گفت: برگزاری جلسات منظم با حضور اعضای کمیته و بررسی مسائل آموزشی واحد ها و مراکز و ارائه راهکار مناسب از مهمترین کارهایی است که باید در قالب برنامه زمانبندی شده تحقق یابد. رهایی ساماندهی اعضای هیات علمی در دانشگاه را از دیگر برنامه های این حوزه دانست و افزود: بدون تردید ساماندهی اعضای هیات علمی با ساماندهی رشته های دانشگاهی صورت خواهد پذیرفت و هر استاد باید در زمینه تخصص خود در دانشگاه فعالیت کند. انتهای پیام/ ]]> دانشگاه Sun, 07 Jan 2018 06:13:42 GMT http://asna-alborz.ir/vdcdns0f.yt0fz6a22y.html شناسایی محصولات تقلبی به کمک فناوری دانش بنیان http://asna-alborz.ir/vdcc41qs.2bqsx8laa2.html به گزارش اسنا، شرکت‌های دانش بنیان از اهمیت بسیار زیادی در کشور برخوردار هستند و با اختراعات روزمره جوانان نخبه در این شرکت‌ها و همچنین به واسطه طرح‌های مبتنی بر دانش سبب رشد و پیشرفت کشور می‌شوند. باشگاه خبرنگاران جوان در نظر دارد به معرفی محصولات دانش بنیان بپردازد که توسط این شرکت‌ها تولید شده است. یکی از شرکت‌های دانش بنیان موفق به تولید سامانه‌ای شده است که برای شناسایی اصالت فرآورده‌های دارویی و سلامت کار می‌کنند. مدیر این شرکت دانش بنیان در گفتگو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به این که سامانه مورد نظر به عنوان شناسنامه‌ای برای محصولات حوزه سلامت است، اظهار کرد: برای آنکه هر شخصی از صحت و سلامت فرآورده‌ها آگاهی یابد و بداند که محصول دارای اصالت است، این سامانه کار خود را آغاز کرده است. شناسایی محصولات در سامانه دانش بنیان وی ادامه داد:‌ هر یک از محصولات در سامانه دارای یک شناسنامه‌ هستند که همه اطلاعات در آن ثبت می‌شود؛ برای مثال اطلاعاتی از قبیل سازنده محصول، محل ساخت محصول، این محصول تحت نظارت چه کسی به کشور وارد شده است، از کدام مسیر وارد شده و به طور کلی مسئول پاسخگویی این محصولات را مشخص می‌کند. این مدیر دانش بنیان با بیان این موضوع که همه اطلاعات از ابتدا درون سامانه ثبت می‌شوند؛گفت: اگر اطلاعات یک فرآورده و محصول در گذشته توسط کسی راستی‌آزمایی شده باشد، مشخص می‌شود که قبلا کسی این اطلاعات را ردیابی کرده است یعنی یک استعلام هوشمند در زمان بازرسی‌ها انجام می‌گیرد. وی با اشاره به این موضوع که از این سامانه در صنعت بیمه نیز می‌توان استفاده کرد، اظهار کرد: وظيفه بيمه پرداخت پول دارو و نسخه‌های پزشكی است و باتوجه به رواج نسخه الكترونيكي كارايي اين سامانه در صنعت بيمه آشكار تر مي شود زيرا اصليت داروي بيماران را مشخص ميكند . وی یادآور شد: این سامانه‌ برای ردیابی و کنترل سلامت داروها و فرآورده‌ها در حوزه پزشکی طراحی شده است. انتهای پیام/ ]]> دانشگاه Sun, 07 Jan 2018 06:12:40 GMT http://asna-alborz.ir/vdcc41qs.2bqsx8laa2.html