پایگاه خبری اسنانیوز - پربيننده ترين عناوين فرهنگی :: نسخه کامل http://asna-alborz.ir/culture Sat, 21 Jan 2017 09:49:18 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://asna-alborz.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط پایگاه خبری اسنانیوز http://asna-alborz.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام پایگاه خبری اسنانیوز آزاد است. Sat, 21 Jan 2017 09:49:18 GMT فرهنگی 60 طبقه بندی و تحلیل هرم قدرت(فراماسونری) http://asna-alborz.ir/vdci.qazct1a3zbc2t.html در کتاب مقدس یهودیان گفته شده است که:تمامی مردم دنیا به جز یهودیان حیوان هستند.خوب این یعنی این که انان قادر هستند بر ما حمکفرمایی کنند و به ما دستور بدهند.!!!در راس این هرم شاه جهان یعنی ملکه الیزابتدر غرب _هرم هالیووددر شرق این هرم_ بولیووددر قسمت سربازان پیاده نظام یهودیانی وجود دارد که انان سعی میکنند همه ادیان را ببرند و فقط دین و مذهب خود را در دنیا پایه گذاری کنند پس ما باید در عید فطر تمام ادیان را دور هم جمع کنیم و به اتحاد دعوت کنیم.در تمام شبکه های ماهواره ای مثل جم فارسی ۱ و... میتوان دید که همگی در مورد خیانت _جنگ ستیزی_تهمت و روابط نا مشروع است و همگی در پی رواج این کار ها هستند.سلطه بر جمعیت جهانشعار: انان : فرزند کم تر_ زندگی بهترانان سعی میکنند که طلاق_از بین بردن نسل ها_کاهش ازدواج_بیماری های واگیر دار و روابط نا مشروع از طریق رسانه ها و مطبوعات و یا با هر چیز دیگری به خوردمان بدهند و در این ن کته توجه داشته باشین که اکثر این چیز ها در خانه خودمان است این یعنی این که ان ها از خودمان به خودمان ضربه میزنند.سلطه بر منابع جهانانان سعی میکنند با استعمار گرایی و گرفتن منابع و معادن و کشور های دیگر زیر سلطه خود ِ خود را از هر نظر غنی سازی کنند و بدانید که هر جا منبع غنی باشد انان ان جا هستند و ان جا را زیر نظر سلطه خود گرفته اند.سلطه بر دارایی جهانتمامی منابع و معادن های دنیا زیر نظر و سلطه یهودیان هستند یعنی اگر ما در در جایی سرمایه گذاری کنیم پولمان را به یهودیان سپرده ایم.انان بر اکثر دارایی های مردم و دنیا سلطه دارنداتاق های فکردر این قسمت ازهرم خاندان های ثروتمند و قدرتمند جمع شدند تا فکری باندیشند تا چگونه دنیا حکمفرمایی کنند و به اهداف شوم خود در عرصه سیاسی و اقتصادی و حتی هنری و ورزشی دست پیدا کنند البته فراماسون های ما در این اتاق و این پله از هرم هستند.خاندان های قدرتمند تابعتعداد خاندان ها در این هرم هم زیاد است و هم همیشه در تغییر است ویژگی این خاندان بسیارثروتمند و بسیار قدرتمند از نظر سیاسی و اقتصادی هستندانجمن سیصد خانداناین سیصد خاندان (کمیته سیصد) زیر نظر سیزده تاجدار هستند و انان ان قدر قدرتمند و ثروتمند هستند که اصلا نمی توان در باره ان فکر و حرف زد . این سیصد خاندان اکثرا یهودی هستند و اسم های انان را شاید اصلا نشنیده ایم.شورای سیزده تاجداراین شورا بر انجمن سیصد خاندان نظارت میکنند و هم چنین کل دنیا. این خاندان ها عبارتند از: خاندان سلطنتی بریتانیا ، خاندان سلطنتی اسپانیا خاندان سلطنتی مالت (که در جزیره مالت ساکن اند) و غیره می باشند.ولی به این نکته باید توجه داشت که افراد و سربازان حضرت مهدی(عج) در روز رستاخیز ۳۱۳ نفر است و انجمن سیصد خاندان و شورای سیزده تاجدار روی هم ۳۱۳ نفر می شود و این یعنی این که ۳۱۳ یار امام مهدی(عج) در برابر یاران شیطان.شاه جهان (ملکه الیزابت)یک نفر شاه جهان است و اکثر مردم دنیا نمیداند که ان شخص کیست.البته پژوهش گران غربی بر این باورند که ان شخص ملکه الیزابت است شاید برای این است که حکومت بریتانیا سلطنتی است.در فیلم ۲۰۱۲ که درباره پایان دنیا است اولین کسی که وارد کشتی نجات بخش می شود ملکه انگلیس همراه ۲ سگ خود. کشتی نجات بخش با کشتی نجات بخش حضرت نوح (ع) مقایسه می شود. کشتی نوح دینداران را نجات داد.در فیلم ۲۰۱۲ کشتی امریکایی ها ثروتمندان را نجات می دهد.لوسیفر(شیطان)این یک چشم که در راس هرم وجود دارد چشم دجال یا ابلیس است.روزی حضرت سلیمان(ع) با سنگ به چشم سمت چپ ابلیس زد و او چشم چپش کور شد.(زمانی که ابلیس رانده شد او قسم خورد که نمیذارد که کسی به بهشت دست پیدا کند به جز بندگان صالح و نیکوکار خداوند...) این نشانه ها را میتوان در فیلم مرد عنکبوتی نیز دید...در کتاب یک پطروس(یکی از حواریون حضرت مسیح(ع)) گفته شده است: که شیطان همانند شیری غران است که دنبال کسی است تا او را ببلعد دجالاو ۴۰ روز بر زمین زندگی می کند۱ روز=یک سال۱ روز=یک ماه۱ روز=یک هفتهو بقیه روز ها مانند روز های عادی انسان.او یک روز=یک سال خود را در بریتانیا گذراندهاو یک روز = یک ماه خود را در امریکا میگذرانداو یک روز=یک هفته خود را در خانه خود یعنی بیت المقدس خواهد گذرانداو الان اگر از امریکا برود قدرت هم میرود و به جای ان اسراییل محل حکفرمایی او میشود.کنترل ذهنکنترل ذهن سه اصل دارد۱=ذهن۲=بدن۳=روحبهترین و کارامد ترین راه برای کنترل جهان و در دست گرفتن ان کنترل ذهن است.انان با خودتان و چیز هایی که در خانه هایتان است مثل تلویزیون_رادیو_رسانه ها_ماهواره ها مغز شما را شست و شو میدهند و عقاید خود را به خورد شما میخورانند.شما هر چیزی که میشنوید و میگویید و میبینید و... را کنترل میکنند.) فرهنگKaty Perry)شما اگر توجهی به اهنگ منتخب سال۲۰۰۸ توجه کنید میتوانید ببینید که بسیار واضح است که خواننده همجنس گرایی را در جامعه در حال رواج دادن است.و در حال شست و شو مغزی می باشد.(پایان)سید مجتبی موالی زاده ]]> فرهنگی Thu, 30 May 2013 05:38:29 GMT http://asna-alborz.ir/vdci.qazct1a3zbc2t.html دلایل برتری علی (ع) بر دیگر انبیا(از کتاب شبهای پیشاور): http://asna-alborz.ir/vdcd.x0s2yt0z5a26y.html بخش وبلاگستان وبلاگ سلام:دلایل برتری علی (ع) بر دیگر انبیا(از کتاب شبهای پیشاور):مرحوم « سيد محمدبن علي اکبر» مشهور به « سلطان الواعظين شيرازي» فرزند اشرف الواعظين حاج علي اکبر در حدود سال ۱۲۷۵ ش. (۱۳۱۴ ق.) در تهران متولد شد و مقدمات را در تهران فرا گرفت.مرحوم سلطان الواعظين شيرازي سرانجام در هجدهم مهر ۱۳۵۰ ش. برابر با بيستم شعبان ۱۳۱۹ ق. در ۷۵ سالگي در تهران درگذشت و با تشييع با شکوهي در مقبره ابوحسين به خاک سپرده شد.چرا علی (علیه السلام) را برتر و افضل از بقیه انبیا به جز (خاتم الانبیا) می دانید؟پاسخ:در روز بیستم ماه مبارک رمضان سال چهلم هجری، آثار مرگ بر چهره امام علی (علیه السلام) ظاهر شده بود. امام به فرزند بزرگش امام حسن (علیه السلام) فرمود:به شیعیانی که جلوی درب منزل اجتماع کرده اند اجازه دهید تا بیایند و مرا ببینند. درب باز شد و شیعیان، دور آن حضرت جمع شده و به گریه و زاری پرداختند. امام علی (علیه السلام) خطاب به آنان فرمود:قبل از آن که فرصت از دست رود و دیگر نتوانید مرا ببینید، هر سوالی دارید از من بپرسید، لیکن سؤالاتتان کوتاه و مختصر باشد.یکی از سوال کنندگان، صعصعه بن صوحان بود که روایتی او حتی در صحاح اهل سنت هم، آورده شده و مورد اعتماد علمای فریقین میباشد. او ازامام پرسید شما فضیلت بیشتری دارید یاحضرت آدم؟ حضرت فرمود:خوب نیست که کسی ازخودش تعریف نماید(امام علی(علیه السلام) ص۳۶۹، اللمعة البیضاءص۲۲۰،شبهای پیشاور ص۴۷۴ تزکیه المرء لنفسه قبیح)لکن از این جهت که خدا فرموده است: نعمت های خدادای به خود را نقل کنید:{وَأَمّا بِنِمَةِ رَبِّکَ فَحَدِّث (ضحی(۹۳): ۱۱)} باید بگویم: من از حضرت آدم افضل ام، صعصعه دلیل این برتری را جویا شد و خلاصه پاسخ امام علی(علیه السلام) چنین است: برای آدم همه جور وسایل راحتی و آسایش و نعمات در بهشت فراهم بود و فقط خداوند او را از خوردن گندم منع نمود. با وجود این ممنوعیت، آدم از گندم خورد و از بهشت رانده شد. در حالی که من از خوردن گندم منع نشده ام و چون دنیا را قابل توجه نمی بینم به میل و اراده خود، هرگز نان گندم نخورده ام.منظور حضرت آن است که کرامت و فضیلت افراد نزد خداوند به زهد، ورع و تقوای آن ها است. هرکسی ازدنیا اعراض بیشتری داشته باشد، یقیناً نزد خدا مقرب تر است. کمال زهد و تقوی هم، اجتناب از حلال ممنوع نشده است که ایشان این کار را انجام داده اند.سپس صعصعه پرسید شما افضل اید یا نوح شیخ الانبیاء؟حضرت پاسخ داد:من از نوح افضل ام و علت این برتری بر نوح را چنین فرمود: نوح(علیه السلام) قوم خود را به سوی خدا دعوت کرد، ولی آن ها او را اطاعت نکردند و به آن بزرگوار آزار و اذیت بسیاری رساندند. سپس نوح پیغمبر،آنان را نفرین کرد و گفت: پروردگارا! احدی از کافرین را بر روی زمین باقی نگذار.اکنون با وجود این که بعد از وفات خاتم الاانبیا، صدمات و آزار فراوانی از این امت را نفرین نکرده و کاملا صبر پیشه کردم.ایشان صبر خود را در خطبه شقشقیه چنین توصیف می کند:در حالی صبر نمودم که در چشمم خار و در گلویم استخوانی بود(۱) منظور امام این است که هرکس که بر بلاها و سختی ها بیشتر صبر داشته باشد مقرب تر است.آنگاه صعصعه پرسید:شما افضل هستید یا ابراهیم(علیه السلام)؟ایشان پاسخ داد: من از ابراهیم افضل می باشم و دلیلش را در قرآن از زبان ابراهیم چنین می فرماید:{رَبِّ أّرِنِی کَیفَ تُحیِ المَوتی قالَ أَوَلَم تُؤمِن قالَ بَلی وَلِکِن لِیَطمَئِنَّ قَلبِی} پروردگارا چگونگی زنده کردن پرندگان را به من نشان ده خداوند فرمود:آیا باور نداری؟ پاسخ داد: چرا باور دارم، اما می خواهم با مشاهد آن دلم آرام گیرد{(الغدیر،ج۱۰،ص۱۲۴)(شبهای پیشاور،ص۴۷۴ فَصَبَرتُ وَ فِی العَینِ قذًی وَ فِی الحَلقِ شَجًا)} اما من گفتم: اگر کشف حجاب گردد پرده ها بالا رود، یقین من زیادتر نخواهد شد.(شرح الاسماء الحسنی،ج۱،ص۱۹۰،شبهای پیشاور،ص۴۷۵او کشف الغطاء ما ازددت یقیناً) منظور امام آن است که علو درجه هر کس، درجه یقین او می باشد که واجد مقام حق الیقین گردد.در ادامه پرسش صعصعه، امام خود را از موسی(علیه السلام) نیز افضل و برتر خواند و دلیل ان را چنین فرمود: وقتی که خداوند او را مأموریت داد تا به دعوت فرعون به مصر رود، مطابق قرآن مجید، ایشان عرض کرد: {رَبِّ إنِّی قَتَلتُ مِنهُ نَفساً فاَخافُ اَن یَقتُلُونِ وَ أخِی هارُونُ هُوَ أفصَحُ مِنِّی لِساناً فَاَرسِلهُ مَعِی رِداً یُصَدِّقُنِی اِنِّی أخافُ أن یُکَذِّبُون}خداوندا من از آنها یک نفر را کشته ام و میترسم که آنان مرا به قتل برسانند.برادرم هارون را که زبان فصیح تر و گویاتری از من دارد، با من همراه گردان تا یاور و شریک من در امر رسالت باشد، و مرا تصدیق نماید، زیرا میترسم آنها رسالتم را تکذیب نمایند(قصص (۲):۳۲) اما موقعی که پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) به من مأموریت داد تا به مکه معظمه روم، و آیات اول سوره برائت را در بالای بام کعبه بر کفار قریش قرائت نمایم­_ با آنکه در آنجا کمتر کسی را میتوان یافت که یکی از خویشان و بستگانش به دست من کشته نشده باشد هرگز و ابداً نهراسیدم. امر پیامبر خدا را اطاعت نمودم و به تنهایی مأموریت خود را انجام داده، آیات سوره برائت را بر آنان قرائت نموده و مراجعت کردم.این سخن امام کنایه از توکل او به خدا است، چون هرکس توکلش بیشتر باشد فضیلت بیشتری دارد و موسی کلیم الله به برادرش هارون اتکا و اعتماد داشت، ولی امیرالمومنین(علیه السلام) به طور کامل به خدای بزرگ توکل و اعتماد نمود.همچنین امام علی (علیه السلام) خود را برتر و افضل از عیسی مسیح دانست و دلیل آن را نیز چنین بیان کرد: به اذن و قدرت پروردگار، وقتی جبرئیل در گریبان مریم دمید، او حامله شد و زمانی که موقع وضع حملش رسید به مریم وحی شد که: از خانه بیت المقدس بیرون آی، این خانه محل عبادت است نه محل ولادت و زایشگاه{(الامام علی(علیه السلام)ص۳۶۹)(اللمعلة البیضا، ص۲۲۱) (شبهای پیشاور،ص۴۷۶و۸۱۴ اخرجی عن البیت فإنّ هذه بیت العباده لابیت الولادة)} به همین دلیل از بیت المقدس بیرون رفت و عیسی در بیابان خشکیده ای متولد شد. اما وقتی مادر من ـــ فاطمه بنت اسد ـــ درد زاییدن گرفت در وسط کعبه به مستجار کعبه متوسل شد وگفت: بارالها بحق این خانه و بحق کسی که این خانه را بنا نهاده است، درد زایمان را برمن سهل و آسان گردان. در همان وقت دیوار کعبه شکافته شد و مادرم فاطمه با ندای غیبی به داخل خانه راه یافت، من درهمان خانه کعبه متولد شدم.بنابراین چون مکه معظمه بر بیت المقدس برتری دارد و مریم از زادن عیسی در بیت المقدس ـــ مکانی پایین تر از مکه ـــ نهی شد، ولی مادر علی(علیه السلام)، برای زادن او به درون کعبه ـــ مکانی برتر بیت المقدس ـــ دعوت شد، بدین جهت روح، نفس و بدن او از عیسی پاکیزه تر است.بالاخره کسانی چون ابن ابی الحدید،امام حنبل ، امام فخر رازی، شیخ سلیمان بلخی حنفی و بسیاری دیگر، حدیث زیر را از پیامبر خدا(صلی الله و علیه و آله)نقل نموده اند که فرمود: هرکس می خواهد به علم آدم نظر کند به علم علی توجه کند، هر کس می خواهد حقیقت تقوای نوح و حکمت او را ببیند و نیز حلم و خلت ابراهیم، هیبت موسی و عبادت عیسی را ببیند پس به سوی علی ابن ابیطالب(علیه السلام) نظر کند.{(کفایة الطالب،باب۳۳)(مسند احمد بن حنبل،فخر رازی در تفسیر آیه مباحله،محی الدین عربی ۱۷۲،یواقیب وجواهر،فصول المهمه،باب۴۰)} بالاخره میرسید علی همدانی شافعی در پایان این حدیث می افزاید: نود خصلت از خصلت های انبیا در حضرت علی(علیه السلام) جمع می باشد.{(ینابع المودة لذویالقربی،ج،۲،صص۳۰۷ و ۸۰)(امام علی(علیه السلام)،ص ۳۰۱)(شبهای پیشاور،ص۴۷۷ فإن فیه تسعین خصلة من خصال الإنبیا جمعها الله فیه و لم یجمعها فی أحد غیره.)} البته تشبیه نمودن علی(علیه السلام) به آدم از بعد علم، بدان جهت است که خداوند در قرآن مجید میفرماید:{وعَلَّمَ آدَمَ الأسماء کُلَّها} خداوند همه اسماء را به آدم آموخت(بقره(۲):۳۱) و تشبیه نمودن حلم علی(علیه السلام) به حلم ابراهیم از آن جهت است که خداوند در سوره توبه فرمود:{إنَّ إبراهِیمَ لأوَّا هُ حَلیمٌ} به درستی که ابراهیم بردبار و حلیم بود.(توبه(۹):۱۴۹)بنابراین چنانچه کسی در ویژگی بارز هر یک از انبیا با آن نبی مساوی شد می توان نتیجه گرفت که تمام ویژگی های همه انبیا را دارد و لذا برتری او بر آن ها اثبات می گردد.بلخی حنفی و گنجی شافعی در کفایة الطالب از امام احمد حنبل نقل نموده اند: فضائلی که برای علی ابن ابیطالب(علیه السلام) آمده برای هیچ یک از صحابه نیامده است(ینابیع المودّه باب۴۰ ـــ مناقب خوارزمی،کفایة)عجب تمثیلی است اینکه علی مولود کعبه است...یعنی باطن قبله را در امام پیدا کن!(سید مرتضی آوینی)ممنون از این که این مطلب رو مطالعه کردید لطفا انتقادیادتون نره... ]]> فرهنگی Thu, 15 Aug 2013 09:30:00 GMT http://asna-alborz.ir/vdcd.x0s2yt0z5a26y.html دیدار سفیران حضرت معصومه با خانواده مدافع حرم شهید محمود نریمانی http://asna-alborz.ir/vgle.78objh8wx2zibjj9r..html به گزارش شبکه خبر دانشجویان البرز ( اسنا )، پیش از ظهر امروز (جمعه) به مناسبت ولادت حضرت معصومه (س)، گروهی از خادمین و سفیران این حضرت با خانواده مدافع حرم شهید محمود نریمانی دیدار کردند.یکی از این سفیران در حاشیه این دیدار در گفتگو با خبرنگار اسنا با اشاره به اینکه طرح سفیران حضرت معصومه هر ساله در دهه کرامت برگزار می شود، اظهار داشت: در این دهه اکیپ های مختلفی به مناطق مختلف کشور اعزام می شوند و پیام این حضرت را در قالب تبرکات و هدایای حرم برای مردم می برند.وی با اشاره به اینکه اولویت این کاروان ها دیدار با خانواده شهدا می باشد، خاطر نشان کرد: در کنار دیدار با خانواده شهدا این کاروان ها به بقاع متبرکه متعلق به فرزندان به موسی بن جعفر و بیمارستان های شهر ها می روند.گفتنی است: مدافع حرم شهید محمود نریمانی از ارادتمندان حضرت معصومه (س) بوده که 10 مرداد ماه در (حما) به شهادت رسید و در شب ولادت این حضرت به خاک سپرده شد.انتهای پیام/ ]]> فرهنگی Fri, 05 Aug 2016 09:06:37 GMT http://asna-alborz.ir/vgle.78objh8wx2zibjj9r..html حجاب ازنوع مد روزش در تهران http://asna-alborz.ir/vglj.hexfuqeahwvzfuusb..html چه کسی جوابگوی این وضع حجاب آنهم در پایتخت یک کشور اسلامی است؟؟؟ ]]> فرهنگی Wed, 26 Feb 2014 14:57:38 GMT http://asna-alborz.ir/vglj.hexfuqeahwvzfuusb..html گزارش تصویری عاشورا(بخش چهارم) http://asna-alborz.ir/vgljftexzuqey.bvuu.sfw.html ]]> فرهنگی Sun, 25 Nov 2012 15:03:11 GMT http://asna-alborz.ir/vgljftexzuqey.bvuu.sfw.html سرداب حرم حضرت ابوالفضل (ع) و راز پاکیزگی آب آن +تصاویر http://asna-alborz.ir/vglhtinwd23nk.yz22.ftu.html تحقیقات علمی برای یافتن دلیل این ویژگی های معجزه گون، بی نتیجه مانده است و تنها راه پاسخ به این سوال بزرگ، تفسیر غیبی و ماورائی آن و ارتباط این آب با صاحب باکرامت این مکان مقدس است . گویی این آب، قصد آن کرده که با عرضه خود به محضر علمدار کربلا، عطش لحظه های دل شکن غربتش را، آن هنگام که بر شریعه ی فرات، لب های خشک و عطشانش را به یاد سید و مولا و امامش، تشنه نگاه داشت، برطرف کند! و آیا این آب با چنین هدف گرانسنگی، جز پاکی و خلوص و شیرینی می تواند ویژگی هایی دیگری داشته باشد؟! ویژگی های سرداب مقدس بنای سرداب مقدس که مساحت آن برابر با مساحت حرم مطهر و رواق های موجود در آن است، مربوط به اواسط قرن هشتم هجری است و دارای دیوارهای ضخیم تر نسبت به دیوارهای موجود در حرم مقدس است و در طول تاریخ بارها بر ضخامت آن افزوده شده تا بتواند وزن بالای بنای فوقانی را تحمل نماید. این در حالی است که در فناوری های جدید برای تحمل بنای فوقانی، ضخامت دیوارهای بنای تحتانی می بایست تنها کمی ضخیم تر باشد. همین مسئله باعث شده راهروهای موجود در سرداب مطهر، به دلیل ضخامت بیش از اندازه ی دیوارهای موجود، تبدیل به راهروهای تنگ و کم عرض شود. با توجه به این مسئله، آستان مقدس حرم حضرت ابالفضل (ع) از سال ۲۰۰۸ میلادی، مقاوم سازی و بهینه سازی سرداب مقدس را در دستور کار خود قرار داده است. تلاش خواهیم کرد این سرداب مطهر را پیش از توسعه آن توسط شرکت آب های معدنی عراق و تحت اشراف بخش امور مهندسی و فنی آستان قدس عباسی از تاریخ ۲/۱/۲۰۰۸ توصیف کنیم. و همچنین تلاش خواهیم کرد صفات این سرداب را پس از طرح توسعه آن نیز بیان کنیم. طرحی که مدیریت آستان قدس عباسی در آن نسبت به حفظ طراحی معماری این سرداب علی رغم انجام عملیات شهری وسیع برای تقویت دیوارها و سقف آن تاکید داشته است. ورود به سرداب درب ورودی به سرداب مقدس از ناحیه شمال شرقی حرم باشکوه حضرت عباس (ع) و از دربی چوبی است. با ورود به این درب، به اتاقی می رسیم که دارای عرض ۳.۱۸ متری است و دارای عمق ۲ متر است و تمامی آن با سنگ های مرمر سفید و آیینه کاری هایی نفیس، ضمن عملیات یاد شده در سال ۲۰۰۸ پوشانیده شده است. پس از ورود به اتاق، به درب دیگری می رسیم که از جنس طلاست و در سال ۲۰۰۷ جایگزین دربی از جنس نقره گردیده است. پس از گذر از این دو درب، به دربی آهنی بر روی سطح زمین می رسیم. برای ورود به محوطه ی سرداب، از این درب با نردبانی که دارای ۸ پله است، به سرداب منتقل می شویم. این نردبان کاملا با مرمر پوشیده شده و به ابتدای راهرویی به طول چهار متر و به عرض ۱.۳۸ متر متصل می شود. این راهرو به راهرویی که زیر رواق های حرم مطهر حضرت عباس دور می زند، منتهی می شود همین راهرو منتهی به آخرین راهرویی است که آغاز سرداب حضرت عباس(ع) محسوب می شود. راهروی زیر رواق های حرم حضرت عباس(ع)- که می توان نام رواق سفلی به آن داد- از یک طرف تنگ است و از طرف دیگر به اندازه ای گشاد است که قابل رؤیت نیست. عرض این راهرو ۱.۲۷متر یا ۱.۳۸متر است و دیوار رواق سفلی که به قبر نزدیک تر است، دارای ایوان هایی مسقف است که سقف آنها اندکی قوسی شکل می باشد. سقف راهروی رواق های سفلی به اندازه سقف ایوان های دیوار نزدیک به مقبره حضرت عباس(ع) قوسی شکل است. در برخی از این ایوان ها، قبوری وجود دارد که همسطح زمین است. این ایوان ها در زمان های گذشته از طریق ایجاد دیوار ی روبروی آنها، ناپدید شده بودند. اما این دیوار اکنون برداشته شده و ایوان ها نمودار است.سپس دیوار زخیمی به جای آن ایجاد شد و در آنها سوراخ هایی برای تهویه آن ایوان ها قرار داده شد. عرض این راهرو اندکی و به میزان کمتر از ده سانتیمتر پس از پوشش آن با مرمرتنگ شده است. تمامی این اعمال در چارچوب طرح توسعه یادشده صورت گرفت. تعداد آن ایوان ها ۱۵ تا است که اضلاعی نابرابر دارند. دو تا از این ایوانها در راهروی شمالی و در شرق و غرب راهروی تهویه شمالی قرار گرفته است (راهروهای تهویه بعدا ذکر خواهد شد) سه تا در راهروی شرقی و در جنوب راهروی تهویه غربی، چهارتا در راهروی شرقی که دو تا از این چهارتا در شمال راهروی تهویه شرقی و دو تا در جنوب آن قرار دارند و چهار ایوان نیز در راهروی جنوبی واقع است که بین شرق و غرب به صورت مساوی تقسیم شده است. زاویه شمال شرقی رواق پایینی، نقطه ورود به این رواق از صحن حضرت عباس (ع) است که از طریق راهرویی که با پله های ذکر شده وارد آن می شوند، انجام می گیرد. این زاویه نود درجه است در حالی که زوایای رواق های دیگر نسبت به راهروی اصلی اضلاعی با زاویه ۴۵ درجه و طول های مختلفی دارند. طول دیوار زاویه نزدیکتر به صحن شریف در گوشه شمال غربی ۳.۳۳متر و طول آن در زاویه جنوب غربی ۳.۰۹ متر و در زاویه جنوب شرقی ۳.۳۵متر است. در هرکدام از گوشه های راهرویی که رواق های پایینی را تشکیل می دهند، راهرویی با زاویه نود درجه را نسبت به رواقی که از آن منشعب می شود، می بینیم که تا مسافت دوری امتداد یافته و به شکافی مشرف بر صحن شریف برای تهویه منتهی می شود. تمامی رواق ها به جز رواق جنوبی دارای این شکاف هستند. عرض راهروی تهویه شمالی ، ۱.۷۱متر و طول آن ۶.۸۵ متر و عرض راهروی تهویه شرقی ۱.۶۰متر و طول آن ۶.۸۶متر و عر ض راهروی تهویه شرقی ۱.۶۰متر و طول آن ۶.۸۶متر و عرض راهروی تهویه غربی نیز ۱.۷۵متر و طول آن ۶.۹۰متر می باشد. می توان از طریق این راهروی موجود در زیر رواق ها به راهروی دیگری که در تمامی جهات با آن همسان بوده و طول آن کمتر و به مقبره شریف نزدیکتر است، وارد شد. این راهرو زیر راهروی موجود در حرم فوقانی است که زائران در آن پیرامون ضریح مقدس طواف می کنند.بنابرانی می توان نام حرم اسفل یا حرم پایینی به آن داد. دیوارهاو کف این حرم در دهه نود قرن بیست با مرمر پوشیده شده و با پیچ هایی بر یک اسکلت آلومینیومی نصب شده بودند. و بر دیوار اصلی تثبیت شده و بین آن و بین مرمر، یک جای خالی کوچکی است که باعث تنگی ابعاد آن شده است که هم اکنون عرض آن ۰.۷۲متر است و احتمالا عرض این راهرو پیش از پوشاندن آن با مرمر، حدود یک متر بوده است و اکنون کف آن تا سقف با مرمر پوشیده شده و سقف های آن به صورت هم سطح با زوایای ۴۵ درجه نسبت به دو طرف به نظر می رسد. بعید نیست که سقف این راهرو قبل از پوشش آن همانند رواق های قبلی اندکی قوسی شکل بوده باشد. عملیات استحکام و توسعه به زودی بر راهروی حرم اسفل و راهروهای منتهی به آن نیز انجام خواهد شد امری که ایجاب می کند، این شبکه فلزی و مرمری که روی آن است برداشته شود. از طریق سه راهرو می توان وارد راهروی حرم اسفل شد که دوتا از آنها در دو ضلع شرقی و غربی عمود بر راهروی رواق های پایینی است و راهروی سومی اندکی منحنی بر آن است که همان راهروی شمالی است و ارتفاع کف آن از ارتفاع کف راهروی حرم اسفل بیشتر از نیم متر است و ارتفاع ان از دو راهروی دیگر بلندتر است. ارتفاع این راهرو تا سقف آن کمتر از ارتفاع کف دو راهروی دیگر تا سقف آنها است و ارتفاع آن۱.۱)متر است که تنها می توان به صورت خم شونده در آن حرکت کرد.علاوه بر این برخلاف دو راهروی دیگر به خاطر پیچ در پیچ بودن، هرکسی نمی تواند وارد آن شود و شاید کودکی لاغر قادر به حرکت درآن باشد. هرکدام از این راهروها روبروی گذرگاه تهویه قرار دارد که پیشتر ذکر شد. ویژگی راهروهای منتهی به راهروی رواق های پایینی این است که ابتدای آنها عریض است آنگاه تنگ می گردد ابتدای راهروی شمالی ۰.۵متر وعمق آن تقریبا ۰.۵متر است سپس تنگ شده و به همین شکل ادامه می یابد تا به عرض تقریبا ۰.۳۵متر می رسد. عرض راهروی غربی ۰.۴۲متر و طول آن ۷.۴۲م است عرض این راهرو در ابتدا ۰.۶۴متر است و سپس ۰.۲۸متر تنگ می شود تا اینکه به میزان ذکر شده می رسد. اما عرض راهروی شرقی هم اکنون ۰.۵۲متر و طول آن ۷.۲۸متر است عرض آن در ابتدا۱.۵۵متر بود سپس پس از مسافتی به میزان ۱.۴۵متر تنگ شده و به میزان مذکور می رسد. ارتفاع سقف این راهروها اندکی از راهروی رواق های پایینی کمتر و از راهروی حرم اسفل بیشتر است و تقریبا به دو برابر ارتفاع سابق آن پیش از طرح توسعه می رسد. بنابراین کسی که وارد این سرداب می شود، در سه سطح حرکت می کند، اول سطح بلند، سپس کوتاه تر و در نهایت سطح کوتاهتر پیش از طرح توسعه مذکور. سقف سرداب، کف حرم فوقانی و رواق های آن محسوب می شود؛ این سقف در راهروی تمامی رواق ها در یک سطح می باشد غیر از سقف راهروی تهویه شرقی که تقریبا ۱۵ سانتی مترکوتاهتر از بقیه بخش های سقف راهرو رواق های پایینی است. که شاید دلیل آن اضافه شدن لایه های بتنی به آن در زمان تعمیر باشد که باعث کوتاه تر شدن آن شده است. سقف راهروی رواق ها و راهروهای تهویه قوسی شکل و تقریبا همانند قوس سقف ایوان های موجود در دیوار رواق های نزدیک به قبر شریف است. دیوارهای اصلی داخلی سرداب (غیر از دیوارهای جدید در طرح توسعه و تعمیرات سابق) با آجرهای فرشی قدیمی ساخته شده که در بین لایه های آن، آهک، گچ و یا گل رسی که به دوران های سابق بازمی گردد، قرار گرفته شده است. در دوران ترمیم سابق دیوارهایی که از عرض کنونی راهرو (قبل از طرح توسعه) تنگتر است، به این سرداب اضافه شده است وبه نظر می رسد که نمای برخی دیوارها اخیرا با آجر و سیمان بازسازی شده است و یا شاید هم نمای قدیم این دیوارها را به هدف تقویت آنها پوشیده باشند. از جمله دیوارهایی که نما و ظاهرشان پوشیده شده است، دیوار اطراف راهروی رواق هایی است که از مقبره حضرت عباس(ع)دورتر هستند. که زیرساخت آن باقی مانده و در طرح توسعه حرم، نمای پوسیده دیوار های سرداب تا عمق ۲۴ سانتی متر و ۴۸ ساتی متر غیر از ستون شمال شرقی رواق سفلی و نزدیکتر به قبر برداشته شد. از این ستون به دلیل پوسیدگی، ۶۰ سانتی متر و بیشتر برداشته شد و با دیوار جدیدی از آجر سوراخ دار و به همان ضخامت دیوار برداشته شده، جایگزین شد و پس از چندی با یک دیوار بتنی عوض شد که جلوی آن با شبکه ای از آهن پوشیده شد و ضخامت این دیوار ۱۰ ساتنتی متر است که اخیرا با مواد عایقی روکش شده است. آنگاه با روکشی از آهن پوشش داده شد و با مرمر نوع اونیکس سفید رنگ پوشیده شد. سقف های سرداب نیز به همین شکل شدند و در طرح توسعه یاد شده، در فاصله بین سقفها و لایه ی عایقی(که جلوی آن حاوی یک شبکه آهنی است) با بتون پوشیده شد. هنگامی که از راهروهای ورودی سه گانه فوق الذکر وارد حرم پایینی می شویم، با چهار دهلیز روبرو می شویم که از آن منشعب می شود و در دیوار برعکس دیوار ساختمانی که قبر شریف در آن قرار دارد، واقع شده است. دو تا از این دهلیزها در جنوب و دارای عمق ۱.۷۴متر هستند عرض دهلیز نزدیکتر به قبر شریف یک متر و دومی ۱.۰۲متر و حد فاصل بین آن دو ۱.۵۸متر است اما راهروی سوم در سمت شمال و روبروی راهروی دوم است که عرض آن ۰.۹۵متر و عمق آن ۱.۷۲م بوده و در کنار آن است. روبروی راهروی اول، راهروی چهارم با عرض ۰.۹۵م است که عمق آن از دیگر راهروها کمتر است و ویژگی متمایز آن نسبت به دیگر راهروها این است که محل خروج راهروی شمالی ضریح است که برای رسیدن به راهروی رواق های پایینی از آن می گذرند. مقبره شریف حضرت ابوالفضل در مرکز فضای مستطیلی شکلی واقع است که راهروی حرم اسفل آن را احاطه کرده است. ابعاد این فضای مستطیلی شکل ۵.۵م در شمال و جنوب و ۴.۹۰م در شرق و غرب است. یک راهروی بسیار کوتاه با عرض ۰.۶۰متر از راهروی حرم اسفل بویژه در شرق آن به سمت مرکز مستطیلی شکل باز می شود. این راهرو در سمت راست فردی قرار می گیرد که از راهروی شرقی منتهی به راهروی رواق های پایینی حرکت می کند. همانطوری که پیشتر ذکر کردیم، دیوار این راهرو با مرمر پوشیده شده است. و عبارت است از ۳ پله بالا رونده نسبتا بلند و پله چهارمی که ارتفاع آن از سه تای دیگر کوتاه تر است. این پله به یک شکاف کوچک مستطیلی شکلی منتهی می شود که به سختی یک انسان لاغر می تواند وارد آن شود. این شکاف نیز در دیواری است که با مرمرپوشیده شده و به یک فضای کم ارتفاعی منتهی می شود که نمی توان حتی خم شونده در آن ایستاد و تنها می توان در آن خزید. و لوستری کوچ و طلااندود از سقف آن آوریزان شده است. سقف این فضا، زمین شباک قبر شریف و کف آن، سقف اتاقی پایین آن است که شامل قبر شریف است و در آن پنجره ی شیشه ای و دربی با ابعاد بیست در چهل سانتیمتر است که می توان از لابلای آن، درون اتاق مقدس را دید اتاقی که مقبره شریف حضرت عباس در وسط آن قرار دارد یعنی اینکه این شباک در سقف این اتاق قرار دارد. مساحت این فضا، حدود (۳)م۲ ارزیابی می شود اما این اتاق حدود (۹)م۲ تخمین زده شده است. در دیوارهای این اتاق، شکاف هایی وجود دارد که به نظر می رسد برای تهویه به کار رفته است. زیرا به راهروی حرم اسفل منتهی می شود و از طریق آنهاآب داخل حرم می شود و زمانی که سطح آب بالا می آید، سطح قبر شرف را لمس می کند. این شکاف ها به شرح زیر تقسیم می شوند: سه شکاف در جلوی پله سوم منتهی به فضای یاد شده وجود دارد که دو تا از آنها با ارتفاع تقریبا بیست سانتی متر در مجاور یکدیگر قرار دارند و عرض آنها تقریبا ۱۰ سانتی متر است. سومین شکاف نیز زیر این دو و تقریبا در وسط آندو قرار دارند و ارتفاع آن تقریبا ۱۷ سانتی متر و عرض آن ۱۰ سانتی متر است. شیارهایی مجاور هم که در سمت راست درون راهروی شرقی منتهی به راهروی حرم اسفل قرار دارند که کوچکتر از شیارهای قبلی بوده و تقریبا به شمکل مربع و با ابعاد ده سانتی متر در ده سانتیمتر می باشد. سه شیار( دو تا بالا و سه تا زیر آن دو و تقریبا وسط ) در سمت چپ داخل راهروی شرقی منتهی به راهروی حرم اسفل واقع است که همان مشخصات دو شیار قبلی را دارا است. سقف این اتاق مقدس گنبدی شکل و به اصطلاح معماران پخ شده است و مرکز آن حدود ۱.۴ متر از قبر شریف بلندتر است و در مرکز کف اتاق قبر شریف واقع است که به نظر می رسد اندکی از اطرافش بلندتر است و تاکنون نتوانسته ایم دلیل این بلندی و مقدار آن را به خاطر مشکل دید تشخیص دهیم و کف پیرامون قبر با کاشی کربلایی سنگفرش شده است. اکنون پس از سفر به سرداب قبر ابوالفضل العباس علیه السلام به سخن در باره راز آب آن می پردازیم و به اندازه ای که در درکمان بگنجد، از آن سخن می گوییم: خداوند خصوصیت ها و نعمت هایی را به اولیای خاص خود اختصاص داده که دیگر بندگانش از آن محروم هستند زیرا آنها در بندگی و قربت به وی خلوص نیت از خود نشان دادند. از جمله اولیای مقرب و از جله بندگان صالح خداوند متعال، مولا و سرورمان حضرت ابوالفضل العباس (علیه اسلام) است. و این به خاطر اصل و نسب هاشمی و ادب علوی و علم الهی است که در خانه پدرش امام علی(ع) براساس آن پرورش یافت . علاوه برآن اخلاص، بندگی و وفاداری به امام حسین(ع) و امام حسن(ع) سرور جوانان اهل بهشت می باشد. بنابراین می بینیم که خداوند به این دوست وفادار انواع و اقسام نعمت ها را از هر طرف ارزانی داشته و علاوه بر اینکه او را در خانه ی امام علی (ع) قرار داده، به او در بین مسلمانان از بیش از سیزده قرن و نیم ماندگاری عطا کرده است به طوری که ضرب المثل اخلاص و اطاعت از یک طرف و مورد ارج خدوانددر دنیا و آخرت از طرف دیگر شده است. از جمله نعمت ها و راز هایی عجیبی که خداوند به حضرت ابوالفضل العباس ارزانی داشته، همان آب مبارک و گوارایی است که پیرامون مقبره شریف او قرار داشته و در سرداب این مقبره جریان می یابد. همگان می پرسند راز وجود این آب مبارک در چنین مکانی چیست و چرا چنین آبی در دیگر اماکن وجود ندارد؟. وجود چنین آب مبارکی در این مکان هیچ جای تعجبی ندارد زیرا این آب با مرقد شریفی در تماس است که پیکر مطهر نفس زکیه حضرت ابوالفضل العباس در آن قرار دارد و همین موضوع باعث پاکیزگی این آب و و عدم تغییر طعم آن شده و باعث شده است تا خدواند شفای عاجل را در آن قرار دهد. که بارها پس از سقوط صدام با این موضوع روبرو شده ایم . امر تعجب برانگیز این است که اگر تنهاچند متر از حرم مطهر خارج شده و به یکی از سرداب های ساختمان های مجاور برویم، که تنها چند متر از این سرداب فاصله دارد، در آن با آبی روبرو می شویم که بدرنگ و بدبو بوده و با جلبک و خزه پوشیده شده و بوی بدی که معمولا ازآب های راکد پخش می شود، از آن بلند می شود. و حتی رنگ این آب نیز متغیر است. اگر این را نیز بیفزاییم که شهر کربای معلی به دلیل کوتاهی های نظام های سابق بویژه نظام دیکتاتوری سرنگون شده صدام، بر دریاچه ای از آب های زیر زمینی مختلط به زهکشی های شبکه تصفیه آب های سبک و سنگین فرسایش یافته شناور است و اینکه زمین آن نیز بر نفوذ سریع این آبها به درون زمین کمک می کند، درک خواهیم کرد که نوعی راز الهی وحود دارد که مانع از جریان یافتن آن آب ها به آب های این سرداب زیرزمینی و عدم مختلط شدن با آن از طریق لایه های خاک شکننده وجود دارد در حالی که زمین این صحن، پایینتر از سطح شهر کربلا و سرداب نیز پایینتر از صحن قرار دارد. یکی از فضلای حوزه علمیه نجف اشرف درباره راز آب سرداب قبر حضرت ابوالفضل العباس می گوید: این آب برای کسی که پس از ورود به مکان آن در موردش تامل کرده، خالی از کرامات نیست و تجربه کرامات آن را در زمینه شفای بیماران ثابت کرده است. اگر این امور اسراری داشته باشد، تنها از طریق آثار ارجمند ائمه اطهار(ع) می توان به کنه آن پی برد. گویا وجود این آب به رابطه گرم بین حضرت عباس(ع) و این آب در واقعه طف اشاره دارد. شاید مشیت الهی قبر شریف را با این آب مبارک متمایز کرده است. ]]> فرهنگی Fri, 08 Mar 2013 12:30:00 GMT http://asna-alborz.ir/vglhtinwd23nk.yz22.ftu.html گزارش تصویری بازدید ابتکار از دانشگاه محیط زیست http://asna-alborz.ir/vgle.o8ebjh8pn2zibjj9r..html دکتر معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به همراه جمعی از مدیران این سازمان صبح امروز از دانشگاه محیط زیست بازدید کرد. ]]> فرهنگی Tue, 07 Jan 2014 08:50:08 GMT http://asna-alborz.ir/vgle.o8ebjh8pn2zibjj9r..html بزرگترین ماهی‌های صید شده+عکس http://asna-alborz.ir/vgle.x8xbjh8nx2zibjj9r..html اسنا: زمانی که نام ماهی به میان می‌آید همه ما ماهی قرمز سر سفره عید و یا در نهایت ماهی‌های خوراکی شمال و جنوب کشورمان که با انواع آنها آشنا هستیم در تصور خود مجسم می‌کنیم. گاهی اوقات ماهی‌های عجیب با چثه بسیار بزرگ در تور ماهی‌گیران به دام می‌افتند که ما را شگفت‌زده می‌کنند. ]]> فرهنگی Mon, 09 Sep 2013 05:26:42 GMT http://asna-alborz.ir/vgle.x8xbjh8nx2zibjj9r..html چرا باید قرآن را حفظ کنیم؟ http://asna-alborz.ir/vdcgrz934ak9u.pra.html قرآن کریم چراغ راه هدایت مسلمین است و توجه هر چه بیشتر به قرآن می تواند موجب تعالی در زندگی فردی و اجتماعی گردد. یکی از اقداماتی که در این زمینه بسیار قابل تامل است حفظ قرآن کریم می باشد. مسلم سلطان آبادی کسی است که معتقد به فراگیر کردن قرآن و فرهنگ قرآنی در سطح دانشگاه ها است.او مدتی است که در سطح دانشگاه ها اقدام به آموزش حفظ قرآن کریم می نماید،این موضوع شد بهانه ای مصاحبه ای با او در مورد حفظ قرآن کریم ۱) چرا باید قرآن را حفظ کنیم؟ وقتی در جامعه ی ما از علت حفظ قرآن پرسیدند..وقتی حتی بسیاری از اساتید، دلیل محکمی برای حفظ قرآن ندیدند..و به آیه ۹ سوره حجر استناد کردند..و در آخر هم به حفظ موضوعی قرآن چنگ زدند..و وقتی در سیستم آموزشی از قرآن در مدارس تا دانشگاه ها فقط یک درس حاشیه ای و ۲ واحدی استقبال کردند..حتی در همین زمینه هم حوزه علمیه از قرآن به عنوان دروس غیر حضوری و همان تفسیر و مفاهیم سطحی استقبال کردد، تازه متوجه شدم که چرا در آیه ۳۱ فرقان در مورد شکایت پیامبر صل ا.. علیه و آله از قومش در قیامت صحبت میکند.."و قال الرسول یا رب ان قوم اتخذوا هذا القرآن مهجورا... "ما در این چند دهه زندگیمون چندتا کتاب مطالعه کردیم..چقدر حرف های پوچ و بی محتوا رو خوندیم..اگه کار گشا بود وضعیت این طور نبود..حالا من می پرسم..عالم تر از خدا کیست...چه کسی از انسان ها از نیازشان از مشکلات و مهمتر راه رسیدن به آرامش حقیقی زندگیش خبر داره.آیا ما از خدا عالم تریم...جالب و خنده دار و درد آوره که برزرگترین و عالمترین نویسنده هستی کتابش به گوشه ی همه ی خونه هامون افتاده..فقط سر سفره عقد و گاهی هم رو داشبورد ماشینی که تازه خریدیم..عجب..حالا من می پرسم چرا قرآن و حفظ نکنیم؟مقام معظم رهبری در سخنان گوهر بارشان فرمودند:تا آیات الهی در سینه ها قرار نگیرند به قلب انسان نفوذ نمی کنند..و اختتام تمام صحبت ها آیه ۴۹ عنکبوت است: "بل هو آیات بینات فی صدور الذین اوتوالعلم و ما یجهد بآیاتنا الا الظالمون..."اما این آیه، تبیین دو مفهوم است آن هم به قابلیت قابل اشاره دارد..و مخلص کلام آنست که اگر کسی دارای روحی پاک باشد و دور ازپلیدی که منشأ آن ظلم است چه به نفس چه خلق و چه خالق، از قرآن بهره ای کافی میبرد.."لا یمسه الا المطهرون"..و ظالمان را جز خسران بهره ای نیست.."لا یزید الظالمین الا خسارا.." که در آخر همان آیه مذکور سوره عنکبوت می فرماید:" و ما یجهد بآیاتنا الا الظالمون... "۲) کسی که قرآن را حفظ می کند باید تلاوت خوبی هم داشته باشد، و در ابتدای حفظ رعایت اصول تجوید ضروریست؟ با یک مثال توضیح میدم: کسی که تصمیم به ساختن یک بنای عظیم میکنه مهمترین هدف و اولین کار ایجاد یک زیر ساخت قوی و محکمه..آیا ترتیل خوانی رعایت تجوید و انواع نوا ها،از پایه های حفظ قرآنه؟ نه نیست.بدیهی است مهم اینه که ما بتوانیم قرآن را بصورت سوره حمد،روان و بدون غلط و مکث بیجا بخوانیم..و یا عبارتی حفظ.. حفظ متشابه هاست وتشخیص جایگاه و تشابه آیات و در کنار آن با پشتیبانی مفاهیم در سینه قرار گرفتن آیات است. پس مهم حفظ و درک مفاهیم آیات است که از تکرار های طاقت فرسا و بی نتیجه حافظ رو نجات میدهد..یک نکته اگر ما بخواهیم ۱ جزء از محفوظات رو ساده و روان بخوانیم حد اکثر ۲۵ دقیقه زمان می برد اما با ترتیل خوانی حد اقل اید مقدار زمان ۲ برابر و انرژی که از ما میگیره شاید بیشتر از ۳ برابر روان خواندن باشه..پس اولویت حفظ و درک مفاهیم است و بعد از اتمام انشالله دوره های دیگر رو می توان بدون هیچ نگرانی گذراند. ۳) کنار حفظ آیات ،حفظ معانی هم الزامیست؟ در شروع باید حافظ از آیه به اندازه توان مفاهیم رو درک کنه..نباید آیه ای رو حفظ کند و نداند که حداقل مفاهیم آن چیست. ۴) چقدر زمان برای حفظ کافیست و چقدر طول میکشد که قرآن را حفظ کنیم؟ "لا یکلف الله نفسا الا وسعها.."قطعا همه ی افراد چه از نظر استعداد و چه زمان یکسان نیستند اما اگر ما پس از حفظ یک جزء بتوانیم روزی ۱ صفحه قرآن را حفظ کنیم که این مقدار کار صعب و دشواری نیست و به میانگین می توان گفت همه می توانند .می توان گفت ۲ سال زمان نیاز به حفظ کل قرآن است.حفظ یکساله اصلا صحیح نیست. ۵) این کار را از کی در دانشگاه ها آغاز کرده اید؟ و با چند نفر شروع کردید؟ به یاری خداوند منان از تیر ماه امسال کلاس هامون رو با ۱۰ نفر از دانشجویان دانشگاه خوارزمی استان البرز آغاز کردیم که به برکت قرآن ۹۳ نفر حافظ تربیت شدند و یک دوره تثبیت هم برای حافظان کل در حال برگزاری است. ۶) در کدام دانشگاه ها مشغول به تدریس هستید و در این زمینه چه افرادی با شما در حال همکاری هستند؟ دانشگاه های خوارزمی – فنی دختران(۱۷شهریور) – پیام نور کرج و پیام نور هشتگرد.در حال حاضر تنها نهاد پشتیبان این حرکت عظیم، بسیج دانشجویی استان البرز است . ۷) راه ارتباط با شما؟ فعلا دانشگاه های مذکور و واحد آموزش بسیج دانشجویی استان البرز. ۸) یک درد و دل قرآنی و جمله از جان قرآن؟ هرچقدر فکر کردم و با دوستان و اطرافیان و دانش آموزان و دانشجویان و همه و همه..هم درد و هم صحبت شدم فهمیدم همه چیز در زندگی ما هست الا قرآن..و این بزرگترین درد جامعه اسلامی ماست... و همیشه این آیه مرا از شلوغی دنیا نجات می دهد و "من اعرض عن ذکری فان له معیشتا ضنکا و نحشره یوم القیامه اعمی "( طه۱۲۴) و در آخر تشکر می کنم از استاد بزرگوارم دکتر علی رجبی که در این مسیر از ایشان بسیار استفاده کردم و با روش ایشان توانستم در این حرکت عظیم خادم القرآن باشم . ]]> فرهنگی Sat, 26 Jan 2013 06:49:35 GMT http://asna-alborz.ir/vdcgrz934ak9u.pra.html یادواره شهید فهمیده و 36 هزار شهید دانش آموز در البرز برگزار شد http://asna-alborz.ir/vglh.xnwt23nw-uzdt22fy..html به گزارش شبکه خبر دانشجویان البرز ( اسنا )، صبح امروز (شنبه) یادواره شهید فهمیده و 36 هزار شهید دانش آموز در سالن شهیدان نژاد فلاح با حضور سردار نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، فرمانده سپاه البرز، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در سپاه البرز و سردار مولایی، استاندار البرز، جمعی از اعضای شورای شهر کرج، خانواده معظم شهدا و دانش آموزان استان البرز برگزار شد.در این مراسم از شناسنامه نمادین دانش آموز شهید فهمیده رونمایی و از خانواده شهدای مدافع حرم استان البرز تقدیر شد.انتهای پیام/ ]]> فرهنگی Sat, 29 Oct 2016 09:03:21 GMT http://asna-alborz.ir/vglh.xnwt23nw-uzdt22fy..html